تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله درباره یکی از جذاب ترین و مهم‌ترین موضوعات معاملات فارکس با عنوان تعامل بین روانشناسی بازار و تصمیمات فردی معامله‌گران صحبت کنیم.

به همین دلیل به بررسی آنالیز تکنیکال میپردازیم چرا که این نوع آنالیز و نمودارها تاثیر بسیاری در تصمیم گیری های معامله گران فارکس دارد.

نمودار تکنیکال

گاهی اوقات آنالیز تکنیکال دربردارنده اطلاعاتی مخفی و یا حقیقی درباره تغییرات ارز است.
اغلب گفته می‌شود که ساختار یک نمودار معاملاتی معین می‌تواند تغییرات قیمتی مشخصی را ایجاد کند.
توجه داشته باشید که تحلیل تکنیکال نمی‌تواند در این زمینه عملکردی داشته باشد.
در واقع، یک نمودار منعکس کننده قیمت‌های گذشته است و نمی‌تواند به خودی خود، تغییرات قیمت‌ها را در آینده نشان دهد.
توجه داشته باشید که یک ارز در بازار فارکس با توجه به ساختار خود در نمودار دچار نوسانات نخواهد شد بلکه حرکت و تغییرات آن تحت تاثیر فرضیات معامله‌گران از پرایس اکشن‌های قبل قرار خواهد داشت.
نموداری که براساس پرایس اکشن‌های قبل تشکیل می‌شود درواقع نشان‌دهنده هزاران تصمیم معاملاتی است که خود نشان دهنده رفتارهای معامله‌گران قبلی در بازار معاملات است.
اطلاعات درباره قیمت تنها به این دلیل معنادار است که تصمیمات معامله‌گران بر پیش بینی روند آن تاثیر گذار خواهد بود.
یک دلیل ساده در زمینه محدودیت عملکرد پرایس‌ اکشن‌های گذشته بر این فرض استوار است که تحولات فاندامنتال همیشه آنالیز تکنیکال را مغلوب می‌سازد.
اگر فدرال رزرو به طور غیرمنتظره‌ای نرخ‌ها را افزایش دهد و یا دولت چین اعلام کند که دیگر اوراق خزانه ایالات متحده را خریداری نخواهد کرد،
هیچ نموداری وجود ندارد که از افزایش ناگهانی دلار در مرحله اول یا سقوط شدید آن در مرحله دوم جلوگیری کند.
توجه داشته باشید که آنالیز تکنیکال نمی‌تواند تغییرات قیمت را ایجاد کند.
همیشه به این موضوع دقت کنید که تصمیم هزاران معامله‌گر می‌تواند بر روند بازار تاثیر گذار باشد.

رابطه بازار با آنالیز تکنیکال

مکانیزم آنالیز تکنیکال در واقع شامل استفاده از داده‌‌هایی است که از نمودار و ارزیابی اطلاعات بدست آمده از اعضای بازار و رفتارهای معاملاتی معامله‌گران، بدست می‌آید.
راه دیگری که می‌‌توان با استفاده از آنالیز تکنیکال نسبت به بازار تسلط پیدا کرد این است که از خود بپرسید« بازار چیست و هرروز تلاش می‌کند به چه چیزی دست پیدا کند».
این احتمال وجود دارد که بیش از 90٪ از حجم معاملات 3.2 تریلیون دلاری بازار فارکس به صورت اسپکیولیتیو انجام شود.
این بدان معناست که تمام افرادی که در بازار حضور دارند از معامله‌گران صندوق‌های پوشش ریسکی که با حجم 1 تریلیون دلار کار می‌کنند تا معامله‌گرانی که با یورو کار می‌کنند،
و همچنین معامله‌گران خرد یک هدف یکسان را دنبال می‌کنند: بدست آوردن سود روزانه از معاملات.

به عنوان مثال، اندازه معاملات ارز خارجی انجام شده در سال 2007 نشان داد که حجم نسبت به سال 2004، 50٪ رشد داشته به گونه‌ای که روزانه به 1.9 میلیارد دلار رسیده است.
طبق بررسی‌های بانک تسویه بین المللی در بازل (BIS، 2007) که هر سه سال یک بار انجام می‌شود مشخص شده است که معاملات خرد ارز خارجی توانسته است سهم خود را از 33٪ به 40٪ افزایش دهد.
حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید:
چگونه تقریبا تمامی افرادی که در بازار حضور دارند به دنبال کسب سود روزانه از معاملات و فعالیت خود هستند و برای آن تلاش می‌کنند؟

روانشناسی بازار معاملات در جهت کسب سود

اولین کاری که تمام معامله‌گران در نیویورک، توکیو، لندن و هر جای دیگر انجام می‌دهند این است که نمودارها را به منظور یافتن فرصت‌های معاملاتی بررسی می‌کنند.
هر معامله‌گری که به دنبال کسب سود باشد تقریبا نمودارهای مشابه را بررسی، به قیمت‌های قبل توجه و سعی می‌کند تا به پتانسیل‌های ایجاد شده در نمودار برای انجام معاملات موفق توجه کند.
باید گفت که در غیاب سایر فاکتورها، اکثر معامله‌گران تنها براساس مشاهدات خود از نمودار، نتیجه‌گیری می‌کنند.
اگر یورو به عنوان مثال تا دو هفته در کانال صعودی پیشروی داشته باشد و در حال نزدیک شدن به انتهای کانال باشد،
اکثر معامله‌گرانی که به دنبال کسب سود با یورو هستند معاملات خود را بر پایه پیش‌روی یورو در این مسیر و حفظ این روند،انجام می‌دهند.
آنها سفارشات خرید خود را درست بالای کف کانال ثبت می‌کنند.
در بیشتر مواقعی که این اطلاعات صحیح باشد، یورو واقعا از کف جهش خواهد کرد اما ما شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.
باید گفت که دلیل این موضوع، انتظار بازار از افزایش نرخ‌ها توسط بانک مرکزی نیست بلکه علت آن، هماهنگی بین اهداف، اطلاعات و فرضیات معامله‌گران است.
معامله‌گران در بازار معاملات به دنبال سود هستند.
تمام نمودارها اطلاعات یکسانی را در اختیار آنها قرار می‌دهند و به همین دلیل معامله‌گران تقریبا با فرضیات یکسانی که از نمودارها درباره رفتار بازار بدست می‌آید، پیش می‌روند.
اگر تعداد معامله‌گرانی که سفارشات خود را در بالای کانال قرار می‌دهند افزایش یابد، قیمت یورو از کف کانال جهش پیدا می‌کند و روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.
البته باید گفت که در این فرضیه تاثیر رویدادهای خارجی را در نظر نگرفته‌ایم.
در آنالیز تکنیکال نوعی منطق خود شکوفایی وجود دارد که به عقیده معامله‌گران حرفه ای فارکس، می‌تواند نقش زیادی در تصمیم‌گیری‌های آنها داشته باشد.
توجه داشته باشید که برای یک معامله‌گر تازه وارد، این دانش به عنوان در دسترس‌ترین و موثرترین استراتژی معاملاتی در نظر گرفته می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *