مروری بر بازار نفت در سال 2021

قیمت نفت، امسال، نه تنها به عنوان فرصتی برای سرمایه گذاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است بلکه به عنوان معیاری برای سنجش وضعیت اقتصادی نیز در جایگاه خاصی قرار گرفته است.

بیش از یک سال است که از دوران پاندمی کرونا سپری می شود اما از سه ماهه دوم سال 2020 تمرکز بیشتر کشورها بر بهبود وضعیت اقتصادی بوده است.
تقریباً همه از جمله سیاستمداران و بانکداری های مرکزی سعی می کنند تا پایان زمان پاندمی را پیشبینی کنند.

به نظر شما جایگاه قیمت نفت در آینده کجاست؟

ویروس کرونا باعث مختل شدن فعالیت های اقتصادی شده  و در نتیجه آن تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرده است اما تولید کنندگان با پذیرش ریسک این بازار، به استخراج نفت خود ادامه دادند و به این ترتیب به دلیل وجود محدودیت ها، موجودی های نفت افزایش پیدا کرد.
تانکر و انبارها پر از نفت شدند و خریداران انباری را برای ذخیره نفت در اختیار نداشتند.
در این شرایط قیمت نفت به 37 دلار در هر بشکه رسید ، به همین دلیل، OPEC و سایر تولید کنندگان برتر تصمیم گرفتند تا تولید نفت را بر اساس تقاضا تنظیم و میزان آن را کاهش دهند.

در واقع می توان گفت که این سازمان نقشه استراتژیکی را پیاده کرد به گونه ای که تولید خود را به صورت تهاجمی کاهش و با بهبود شرایط اقتصادی، میزان آن را افزایش داد.
حال بیایید به بررسی عوامل تأثیرگذار روی قیمت نفت، پیشبینی بانک ها در این زمینه و آنالیز نمودارها بپردازیم.

افزایش تولید نفت توسط ایالت متحده آمریکا

آمریکا با اکتشاف نفت شیل توانست بازار تولید نفت را از کنترل روسیه و عربستان خارج کند و برای اولین بار از سال 1949 تا کنون، به اولین تولید کننده نفت در جهان تبدیل شود.
همزمان با بهبود قیمت نفت در 12 ماه گذشته، تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده  با هدف جبران خسارات وارده، در حال بازگشت به کار خود هستند.
در حال حاضر، براساس اطلاعات EIA ایالات متحده، تولید نفت به 11 میلیون بشکه در روز رسیده است. 

اگر نگاهی سریع به فعالیت فصلی آمریکا بیندازید متوجه خواهید شد که در طول 10 سال گذشته، تولید نفت آمریکا در انتهای سال افزایش یافته است.

دولت بایدن و توافق هسته ای

توافق هسته ای بین ابرقدرت های جهان و ایران مورد توجه فعالان بازار انرژی است. در می 2018 ، دونالد ترامپ ، برجام اوباما را رها کرد و تحریم ها را علیه دولت ایران بازگرداند.
این اقدام تنش ها را بین دو کشور به اوج تاریخی رساند اما به نظر می رسد که سیاست بایدن متفاوت است. به همین دلیل، با دولت ایران وارد مذاکره مجدد شده است و توانسته است در این مسیر پیشرفت هایی را نیز بدست آورد.

در صورت ایجاد توافق بین دو طرف، نفت ایران به بازارها باز خواهد گشت.

OPEC+ و اختلافات طولانی

در اوایل سال 2020 ، اختلافاتی بین اعضای OPEC + ، به ویژه روسیه و عربستان سعودی که بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص داده اند ، ایجاد شد.
جنگ قیمت ها ترسی را در بازار به وجود آورد و با کم شدن تقاضا به دلیل شرایط قرنطینه ، قیمت نفت با پایان یافتن WTI در قلمرو منفی به شدت سقوط کرد.
در این میان، تولیدکنندگان نفت به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد ثبات در بازار نفت باید اختلافات را کنار بگذارند به همین دلیل، بازار با دیدگاه های متفاوتی از جمله تولید بیشتر نفت و ادامه حمایت از بازار شکننده رو به رو شد. 

عربستان، به صورت داوطلبانه، تولید خود را کاهش داد و همین مسئله به روسیه و قزاقستان اجازه داد تا تولید خود را افزایش دهند.
درواقع می توان گفت که پاندمی کرونا دولت ها را مجبور به پرداخت هزینه های اضافه کرد و همین امر میزان کسری بودجه آنها را افزایش داد.
تولید کنندگان نفت به دنبال کسب درآمد بیشتر از فروش خود برای پوشش این هزینه ها هستند که همین مسئله در دراز مدت  باعث درگیری تولیدکنندگان مختلف می شود. 

در این میان، برخی از تولید کنندگان نیز نسبت به سایرین شانس بیشتری دارند و شرایط را برای ماندن در وضعیت ثابتی که برای همه مناسب باشد، سخت می کنند.
با توجه به شرایط موجود، جلسات OPEC + با چالش بیشتری روبرو خواهند شد و عدم موفقیت در اجرای یک برنامه تولید مناسب ، قیمت ها را دوباره تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دوران انرژی سبز

شیوع کرونا سیاست گذاران را ترغیب کرد تا اقدامات بیشتری برای حفاظت از محیط زیست انجام دهند.
یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است کاهش انتشار کربن است که بیشتر به دلیل حمایت بایدن از انرژی سبز و مبارزه با استفاده از  منابع سنتی انرژی، مورد توجه قرار گرفت.

اقدام بعدی، ارائه یک طرح زیربنایی عظیم در جهت ارتقا منابع انرژی پاک است. در این مورد می توان به جهت حرکت جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد که توسط شرکت تسلا طراحی شده اند. جالب است بدانید که به دلیل اهمیت این موضوع، بسیاری از شرکت ها به فکر تولید  قایق ها و هواپیماهای برقی هستند و همین مسئله در طولانی مدت بر میزان تقاضای نفت تأثیر منفی می گذارد.

علاوه بر این، فناوری مربوط به منابع انرژی سبز روز به روز پیشرفت می کند و در ادامه محصولات مربوط به آن نسبت به محصولاتی که از روش های سنتی استفاده می کنند، ارزان تر و کارآمدتر می شوند.
چین و ایالات متحده که تقریباً 35٪ از سهم انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص داده اند ، با افزایش سرمایه گذاری در بخش منابع مالی انرژی سبز و استفاده بیشتر از سوخت های غیر فسیلی حرکتی رو به جلو را آغاز کرده اند.

ادامه انتشار کرونا

ویروس کرونا، فعالیت اقتصادی جهان را مختل کرده است و از آن زمان تا کنون ، سرمایه گذاران سعی در پیش بینی پایان زمان پاندمی دارند.
از زمان ظهور این بیماری، اعضای بازار در انتظار بهبود شش ماهه اوضاع بوده اند اما این در حالی است که جهان هنوز نتوانسته است خود را از چنگال این ویروس رها کند.
با کشف واکسن ها، امیدی در همه افراد دنیا ایجاد شد که می توانند پایان این پاندمی را تجربه کنند اما با گذشت زمان و توزیع واکسن ها تنها در کشورهای ثروتمند، وضعیت کمی متفاوت شد.

تولید کنندگان برتر نفت پیش بینی های خود را در مورد تقاضای نفت انجام داده اند، اما به آنچه در ابتدای همه گیری انتظار داشتند، نزدیک نیستند.
از طرف دیگر، ویروس عادات جدیدی را برای افراد و سازمان ها ایجاد کرده است که هرگونه ترمیم فعالیت اقتصادی یا حداقل تقاضای نفت را به سطح قبل از همه گیری به تأخیر می اندازد.

نفت خام برنت روندی صعودی را طی کرده است که بعد از ثبت بالاترین قیمت خود در سال 2020 یعنی 71.36 دلار، در قیمت sideway معامله شد و با ثبت قله های کم ارتفاع و دره های عمیق توسط  EMA پنجاه و پنج روزه پشتیبانی می شود.

سناریو نزولی: قیمت زیر EMA پنجاه و پنج روزه با هدف قرار دادن  EMA دویست روزه که منطبق با قسمت تحتانی کانال و منطقه مقاومت قبلی که می تواند نقش حمایت را بازی کند ، نزدیک 57 دلار، شکسته شود.

سناریو صعودی: قیمت، بالای قله موقت 68.04 دلار با هدف رسیدن به قله 71.60 دلار در 2021 شکسته می شود. افزایش حرکت به سمت بالا باعث می شود قیمت به 86.70 دلار برسد که بالاترین میزان از اکتبر 2018 است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *