برای بسیاری از معامله گران جدید، وجود روش های مختلف در دنیای تجارت می تواند استرس آور باشد. اما، اکثر این روش ها را می توان براساس تحلیل فاندامنتال یا تکنیکال در بازارفارکس تقسیم بندی کرد.نکته قابل توجه این است که اکثر معامله گران در بازار فارکس از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند زیرا بیشتر آنها بر روند های کوتاه مدت متمرکز هستند.همچنین می توان گفت تحلیل تکنیکال در تمامی بازار های مالی مورد استفاده قرار می گیرد و درصد بالایی از معامله گران در سراسر جهان از این دانش در بازار های مالی، علی الخصوص بازار فارکس استفاده میکنند.

 ما در این مقاله مواردی همچون تحلیل تکنیکال بازار سرمایه، چگونگی کار کردن با بهترین نرم افزار تحلیل تکنیکال موجود در بازار، برترین الگوهای آنالیز فنی برای تجارت و چگونگی تبدیل شدن به فردی ماهر در انجام تحلیل تکنیکال فارکس و سایر بازارها را آموزش می دهیم که البته تیم آمارکتس در این زمینه با شما همراه خواهد بود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال، شامل مطالعه الگوهای قیمت درباره دارایی های خاص است. معمولا تحلیل‌گران تکنیکال از داده های موجود در گذشته بازار استفاده می کنند و با تحلیل اتفاقات گذشته در روزها و یا ماه های اخیر، الگو های قیمتی مورد نظر خود را پیش بینی می نمایند. روش های بسیاری برای شناسایی الگوهای موجود در بازار وجود دارد، اما بیشتر تحلیلگران به موارد زیر توجه می کنند:

  • الگوهای نموداری تحلیل تکنیکال: در این بخش، تحلیلگران از ابزارهایی مانند خطوط افقی، خطوط مشخص کننده روند و سطوح فیبوناچی برای شناخت الگوهای نموداری کلاسیک مانند مثلث متقارن و الگوهای تلفیقی در بین سایر الگوها، استفاده می کنند. این الگوها میزان قدرت و ضعف فروشندگان و خریداران را در بازار مشخص می کنند.
  • کندل ها در تحلیل تکنیکال: در این مطالعه، تحلیلگران از چارت های تحلیل تکنیکال مانند کندل های شمعی ژاپنی چارت استفاده می کنند و اطلاعاتی همچون زمان باز کردن معاملات و بستن آنها و قیمت های بالا و پایین موجود در یک بازه زمانی مشخص را شناسایی می کنند و از این طریق می توانند سرنخ هایی درباره رفتار فروشندگان و خریداران در یک بازه زمانی بدست آورند.
  • اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال: در این بخش، تحلیلگران از اندیکاتورهای عملکرد قیمت برای درک شرایط بازار کمک می گیرند.
    برای مثال، بسیاری از اندیکاتورها، سیگنال هایی را درباره وضعیت اشباع خرید و یا اشباع فروش در بازار می فرستند و به معامله گران در تشخیص وضعیت بازار، کمک می کنند. شاخص های دیگر هم، سرنخ هایی درباره افزایش و یا کاهش قیمت ها،در اختیار افراد قرار می دهند.
  • روش های زیادی برای انجام تحلیل تکنیکال وجود دارد که در تمامی آنها، تحلیلگران، از اطلاعات بدست آمده از قیمت های گذشته، برای شناسایی الگوهای تکراری و مشخص، استفاده می کنند. از این الگوها، برای کمک به معامله گران جهت شناسایی شرایط درست بازار مانند مشخص کردن نقاط ورود و خروج معاملات، استفاده می شود. 

مبانی تحلیل تکنیکال

تحلیل های تکنیکال بازارهای سرمایه ،از زمان پیدایش بازارهای عرضه و تقاضا بوجود آمدند. اولین گزارش ثبت شده از داد و ستد های انجام شده در تاریخ، مربوط به بازرگانان هلندی در قرن 17 و بازرگانان برنج ژاپنی در قرن 18 بوده است.  در اواخر قرن 19 میلادی، تحلیل های بنیادی شروع به شکل گیری کردند و به وسیله چارلز داو، بنیان گذار و ادیتور وال استریت ژورنال در عرصه معاملات وارد شد. در میان افراد معاصر وی، پیشگامان دیگری هم در عرصه تکنیکال، همچون رالف نلسون الیوت ، بنیانگذار نظریه معروف موج الیوت ،ویلیام دلبرت گان، بنیانگذار نظریه زاویه ای گان و ریچارد دمیل وایکوف به عنوان اولین روانشناسی که تئوری خود را با استفاده از داده های قبلی درباره بازار ارائه داد، حضور داشتند. 

آموزه های داو هنوز در برخی از دانشگاه های برتر ایالات متحده تدریس می شود. در بیشتر زمان های قرن بیستم و همچنین در طول تاریخ، به دلیل در دسترس نبودن اندیکاتورهای تحلیل های تکنیکال، محاسبات آماری و نبود دسترسی گسترده به داده ها، تحلیل های بنیادی تنها محدود به چارت بندی و محاسبات نموداری می شد. به همین دلیل می توان عصر دیجیتال را به عنوان عصری طلایی در زمینه تحلیل تکنیکال دانست.

آیا تحلیل تکنیکال کارکرد مناسبی دارد؟

بازارهای مالی تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل مختلف از جمله، سیاست های پولی ارائه شده توسط بانک های مرکزی، سیاست های مالی ارائه شده توسط دولت ها و بسیاری از عوامل اقتصادی داخلی که توسط شرکت ها و مصرف کنندگان تعیین می شوند، قرار دارد. مطالعه تمام موارد، فهمیدن میزان تأثیر آنها روی دارایی های مختلف و بازارها و دانستن اینکه کدام عوامل بیشترین تأثیر را روی قیمت ها می گذارند، کار بسیار دشواری ست. این نوع از مطالعه و تحقیق، به عنوان تحلیل فاندامنتال شناخته می شود. تحلیل  فاندامنتال رویکردی است که به ارزش ذاتی سرمایه‌گذاری توجه دارد. البته این تعریفی است که به طور گسترده در بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در مورد بازار فارکس نیز مصداق دارد.

تحلیل  فاندامنتال مطالعه تحولات اقتصادی است که می‌تواند بر ارزش یک ارز تأثیر‌گذار باشد.

همچنین ممکن است هنگام تجزیه و تحلیل این فاکتورها، معامله گر در انجام محاسبات خود دچار خطا و اشتباه شود که این مسئله برای معامله گرانی که به طور انفرادی کار می کنند و تمرکز و زمان محدودی دارند، کاملاً رایج است. با این حال، خبر خوب این است که فرد با استفاده از این میانبر می تواند توجه خود را تنها روی یک قسمت از اطلاعات مربوط به حرکت قیمت ها ، معطوف کند.

تحلیل تکنیکال به عنوان تحلیل نموداری هم شناخته شده است و به معامله گران اجازه می دهد تا گذشته حرکت قیمت ها را هم تحلیل کنند. این تحلیل ها به معامله گران در زمینه های زیر کمک می کنند:

  1. توانایی شناسایی نمودار مناسب برای انجام معامله مورد نظر
  2. چگونگی انجام یک تجارت بالقوه
  3. پیدا کردن مجموعه هایی از معاملات بالقوه
  4. چگونگی مدیریت معاملات بالقوه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *