• تحلیل  تکنیکال: مطالعه چارت ها و الگوهای قیمتی
  • تحلیل فاندامنتال: مطالعه اقتصاد یا داده های شرکت ها

همان طور که در بالا گفته شد، تحلیل های فاندامنتال شامل مطالعه اطلاعات اقتصادی مانند فروش های جزیی، گزارش تورم، داده های شغلی و یا اخبارو اطلاعیه درآمدهای شرکت برای شناسایی روند بازار فارکس ، نقاط عطف احتمالی یا تغییر در جهت روند حرکتی بازار است.
استفاده از این نوع تحلیل در
بازار فارکس همچنان کاربرد دارد اما تحلیل تکنیکال است که در بین معامله گران رواج بیشتری پیدا کرده است.
یکی از دلایل رواج بیشتر این تحلیل، استفاده افراد از آن برای گرفتن تصمیمات درست در معاملات و سودمند کردن هرچه بیشتر آنها است.
با این حال، بسیاری از معامله گران از ترکیب هر دو این تحلیل ها در انجام معاملات خود در بازار استفاده می کنند تا بتوانند از فرصت های معاملاتی خود به خوبی استفاده کنند.

مزایای استفاده از تحلیل تکنیکال:

  • استفاده از تحلیل تکنیکال فارکس تنها نیاز به ابزارهای ساده و بنیادی دارد که به کاربردن آنها در صورت به کارگیری پلتفرم متاتریدر، رایگان خواهد بود.
  • بعضی اوقات، استفاده از تحلیل تکنیکال فارکس، می تواند به معامله گر دید خوبی نسبت به زمان مناسب ورود و خروج در معاملات را بدهد.
  • وجود طیف گسترده ای از ابزارها و شاخص های تحلیل تکنیکال می توانند در شناسایی مجموعه های معاملات احتمالی کمک کنند.

معایب استفاده از تحلیل تکنیکال:

  • نوسانات ناگهانی بازار فارکس می‌تواند موجب زیاد شدن میزان اسپرد شود، حتی اگر معامله‌گران یا تحلیل‌گران تکنیکال در یک قیمت به توافق رسیده باشند.
  • در برخی بازارها، باید تحلیل تکنیکال را با تحلیل فاندامنتال ترکیب کرد.

مزایای تحلیل فاندامنتال:

  • به درک معامله گر از صعود و نزول بازار کمک می کند.
  • ترکیب آن با تحلیل تکنیکال، در بررسی روند بلند مدت بازار فارکس کمک می کند.

معایب تحلیل فاندامنتال:

  • وجود ابزارهای گوناگون در انجام تحلیل فاندامنتال باعث بوجود آمدن تضادهایی با برخی از اندیکاتورها می شود که در این صورت ممکن است برخی از آنها اطلاعات مناسبی را ارائه بدهند و برخی دیگر اطلاعات نامناسب. در نتیجه این مسئله باعث گیج شدن و سردرگمی معامله گر می شود. 
  • زمان بر بودن پیگیری تمام اطلاعات خبری بازار
  • تحلیل فاندامنتال بر این اصل استوار است که بوجود آمدن مسئله ای در بازار به معنای تأثیر آن روی مسائل معاملاتی نخواهد بود.  برای مثال، ضعیف بودن اطلاعات مربوط به اقتصاد آمریکا ، به معنای پایین آمدن ارزش دلار نیست. اگر ارزش تمام ارزها پایین باشد، معامله گران از خرید ارز دلار صرف نظر نمی کنند چون این ارز مربوط به بزرگترین اقتصاد جهان است و به همان نسبت سریع تر افول ارزش خود را جبران می کند. 
  • زمان بر بودن بررسی و تسلط بر نتایج اطلاعات مختلف اقتصادی مانند گزارشات تورم و داده های مربوط به درآمد شرکت ها

مبانی تحلیل تکنیکال

تحلیل های تکنیکال، بر پایه برخی اصول انجام می شوند که به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

قیمت، همه چیز را محاسبه می کند:

چارچوب منطقی تحلیل تکنیکال از تئوری داو سرچشمه می گیرد که ادعا می کند قیمت، دقیقاً تمام اطلاعات مربوطه را منعکس می کند.
بنابراین، هر عاملی که بر عرضه و تقاضا تأثیر داشته باشد، باید در نمودار قرار بگیرد.
تحقیق، خارج از زمینه قیمت یا حتی آگاهی از وقایعی که روی قیمت اثرگذار نباشند، بی فایده است چون این داده ها قابل ارزیابی نیستند و نمی توان به آنها اعتماد کرد.

 حرکت قیمت در روند های مختلف:

یکی دیگر از جنبه های استفاده از تئوری داو، استفاده تحلیل گران از روندی مشابه روند بازار است.
ممکن است یک بازار، روندی صعودی داشته باشد. بازار
Bullish یا به اصطلاح گاوی، اوج های بلند و فرودهای با ارتفاع کم دارد در حالی که اگر از خارج نگاهی به روند قیمت داشته باشید، سیر صعودی را می بینید که علاوه بر داشتن نقاط فراز و فرود، روندی رو به بالا و صعودی خواهد داشت.

بازار Bearish یا در اصطلاح خرسی، نقاط نزولی عمیق و صعودی با ارتفاع کمی دارد، در این صورت اگر از بیرون به روند این بازارنگاه کنید، سیر نزولی آن را می بینید. 

با توجه به مثال های بالا، باید گفت که هیچ معامله گر فارکسی دوست ندارد در چنین شرایط بی ثباتی قرار بگیرد چون زمانی که فرد در این شرایط بی ثبات قرار گیرد، نمی تواند پیش بینی ای از اتفاق بعدی در بازار داشته باشد. در بازار بی ثبات، قدرت بازار «خرس» یا «گاو» تقریباً با هم برابر است و هیچ یک از آنها برتری و قدرت لازم را برای شکست دیگری نخواهد داشت. تقریباً به طور میانگین در 60% مواقع، بازار این بی ثباتی را تجربه می کند و همین موضوع تشخیص روند حرکتی آن را امری بسیار مهم کرده است.

به یاد داشته باشید که ، تحلیل های آماری آمارکتس به دنبال «چراهای اتفاقات بازار نیست».
برای مثال، سوال «چرا این روند در بازار اتفاق افتاد؟» سوال منطقی و خوبی است اما یک معامله گر تکنیکال، پاسخ آن را نمی داند چون جواب آن در عملکرد او، تأثیری نخواهد داشت.معامله گران فارکس در واقع، وجود این روند ها در بازار را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند.

تاریخ تکرار می شود

به عقیده تحلیل گران، سرمایه گذاران براساس الگوها، عمل و سرمایه گذاری می کنند و معتقدند که آنها می توانند الگوهای معاملاتی را به درستی شناسایی کنند و با احتمالات بهتری معاملات خود را انجام دهند. تمام چیزی که این افراد احتیاج دارند سود آماری کم  است که از ضرب تکرارها و لوریج بدست می آید. در حالی که تحلیل های تکنیکال بازار،مانند تحلیل های تکنیکال فارکس در نوع خود معروفند، بسیاری از معامله گران از ترکیب تحلیل های تکنیکال با برخی از تحلیل های فاندامنتال یا سنتیمنتال استفاده می کنند. در این میان ممکن است تحلیل گران، در شناسایی و تشخیص روند بازار موفق عمل کنند اما این تغییرات فاندامنتال است که شرایط را در روند بازار، تعیین می کند.

آخرین موردی که باید در نظر بگیرید، روش بک تست در فارکس است. این روش، بوسیله معامله گرانی استفاده می شود که ابتدا از تحلیل تکنیکال استفاده کرده اند و سپس از اطلاعات قبلی و موجود برای آزمایش استراتژی معاملاتی خود استفاده می کنند. توجه داشته باشید که اطلاعات قبلی بدست آمده  نمی تواند ضمانتی برای مناسب بودن الگوی معاملاتی مورد نظر فرد، فراهم کند. این روش ها، تنها ابزارهای تشخیصی هستند و مهمترین مسئله فعالیت در بازار فاکس  و یادگیری چگونگی انجام معاملات است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *