همانطور که انتظار می رفت، بزرگترین بانک مرکزی جهان یعنی فدرال رزرو ایالات متحده، اولین نهادی بود که پایانی را برای برنامه های دوران پاندمی خود و کاهش تدریجی برنامه عظیم خرید اوراق قرضه، اعلام کرد.
با تغییر شرایط، فدرال رزرو ایالات متحده، درهای خود را به روی ایجاد تغییرات سیاست های پولی در پیش بینی زمانبندی سریع افزایش نرخ بهره باز کرد.
این کار، نشان دهنده پایان سیاست هایی بود که بر پایه همه گیری کرونا تنظیم شده بود و شامل مذاکراتی می شد که در آن، برای چگونگی پایان برنامه خرید عظیم اوراق قرضه در دوران پاندمی تصمیم گیری شد.

فدرال رزرو اعلام کرد که تغییرات در سیاست ممکن است زودتر از موعد اتفاق بیفتد و پیش بینی های خود را درباره افزایش نرخ از سال 2024 به 2023 تغییر داد.

باید گفت که  اکثر سیاست گذاران FOMC از این سناریو حمایت کردند، در حالی که برخی معتقدند نرخ ها در سال آینده حتی بیشتر می شود.
جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده، در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که علاوه بر تصمیم گیری برای آغاز روند افزایش نرخ بهره، سیاست گذاران در این جلسه در مورد زمان کاهش خرید 120 میلیارد دلاری اوراق قرضه فدرال رزرو، بحث و گفتگو کردند.
در واقع می توان گفت که تصمیمات فدرال رزرو بیشتر بر پایه حذف عبارات رایج در مورد بحران سلامت بر اقتصاد بود.
فدرال رزرو پیش بینی می کند که اقتصاد آمریکا امسال 7 ٪ رشد کند، اما بر اساس پیش بینی هایش در زمینه بهبود سریعتر اقتصاد، تصمیم برای عدم تغییر سیاست در نشست ژوئن نشان می دهد که تغییر در کلمات به کار برده  آنها به معنی تغییر سیاست نیست.

بانک مرکزی پیشتر اعلام کرده بود که مذاکرات در مورد تغییرات موضوعات مورد نظر به محض تحقق دو شرط اصلی (تورم ثابت کمی بالاتر از هدف 2٪ فدرال رزرو و بازگشت به اشتغال کامل) در دستور کار قرار می گیرد.
داده های اخیر نشان داد که افزایش قیمت مصرف کننده بیش از حد انتظار بوده است و بانک مرکزی آن را موقت می داند، اما در این میان سیاستگذاران محتاط معتقدند که تورم، بیشتر افزایش می یابد که در نتیجه آن نرخ ها بالاتر خواهند رفت.
از سوی دیگر، بازار کار در شرایط بدی قرار دارد زیرا اقتصاد هنوز نتوانسته است 7.5 میلیون شغل از دست رفته را در دوران پاندمی احیا کند.
این موضوع، از هدف فدرال رزرو دور است و حتی ممکن است تغییرات برنامه ریزی شده در سیاست پولی را به تعویق بیندازد.
انتظار می رود که اقدامات سایر بانک های مرکزی اصلی فعلاً در حالت تعلیق باقی بمانند زیرا منتظرند که فدرال رزرو اولین قدم را بردارد.

بانک مرکزی اروپا (ECB)

بانک مرکزی اروپا موافقت کرد که هزینه های قرض و وام را بسیار پایین و سرعت خرید اوراق قرضه خود را بالا نگه دارد .
علی رغم این که سیاست گذاران در آخرین جلسه سیاستگذاری بانک مرکزی در مورد کاهش محرک ها صحبتی نکردند، رشد اقتصادی، سریعتر از حد انتظار بهبود پیدا کرده است.
اگرچه اقتصاد منطقه یورو در نقطه عطفی قرار دارد اما کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است که بحث در مورد این موضوعات هنوز زود است. 

او اضافه کرد، قبل از اینکه بانک مرکزی اروپا در مورد کاهش برنامه خرید همه گیر اضطراری (PEPP) به ارزش 1.85 تریلیون یورو صحبت کند، بهبود اقتصادی باید محکم و پایدار باشد.
انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در جلسه سیاستگذاری خود در ماه سپتامبر بحث پایان برنامه را آغاز کند، اما سیاست گذاران مطمئن نیستند که بتوانند اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری در مورد آینده برنامه اوراق بهادار و خرید آنها در اختیار داشته باشند.

اقتصاددانان انتظار ندارند که بانک مرکزی برنامه را دوباره تمدید یا افزایش دهد، اما به احتمال زیاد بانک مرکزی برنامه حمایت از سیاست را به سمت برنامه خرید دارایی پیش خواهد برد تا بتواند در زمان بازگشت اقتصاد به سطح قبل از همه گیری، از اصلاحات حمایت کند.

بانک انگلستان (BoE)

سیاست گذاران بانک مرکزی انگلیس برای تغییرات زیادی خود را آماده می کنند اما با این حال، سرمایه گذاران همچنان به دنبال نشانه هایی در مورد چگونگی و زمان برنامه ریزی برای تغییر در سیاست های پولی هستند.
تورم انگلیس در ماه می به طور غیر منتظره ای افزایش یافت و به سطوح بالای 2 درصد از BoE رسید، که ناشی از شتاب پس از قرنطینه در فعالیت های اقتصادی و افزایش قیمت ها بود.

تورم بیشتر و ارقام محکم اقتصادی به حدس و گمان هایی درباره پیروی  بانک مرکزی اروپا از فدرال رزرو و تبدیل شدن به اولین بانک مرکزی که سیاست های خود را تشدید می کند، دامن می زند.
به نظر می رسد که در این میان، بازارهای ارز تا پایان سال 2022 در حدود 0.25% درصد افزایش قیمت داشته باشند.

بانک ذخیره استرالیا (RBA)

بانک مرکزی استرالیا احتمالاً برنامه خرید اوراق قرضه خود را در جلسه سیاستگذاری بعدی  با هدف تحقق اهداف در جهت افزایش تورم و اشتغال شکننده تمدید می کند.
اگرچه سیاست گذاران در ابتدا درباره کاهش یا حتی توقف برنامه تسهیل اقتصادی  که در سپتامبر به پایان می رسد، بحث کردند، اما به احتمال زیاد، RBA نرخ بهره بسیار پایین را حفظ کرده و خرید اوراق قرضه 100 میلیارد دلاری استرالیا را به مدت شش ماه تمدید می کند، زیرا این فاکتور، یکی از عوامل کلیدی برای ایجاد زیر بنای لازم سیاست تطبیقی برای بهبود اقتصادی است. 

سیاست گذاران بر لزوم آسان کردن  سیاست پولی تا زمان افزایش مستمر درآمد ها به بیش از 3 % برای دستیابی به تورم 2 تا 3 % تأکید کردند، زیرا تورم در حال حاضر در پایین ترین سطح خود یعنی 1.2 % رسیده است در حالی که رشد دستمزد %1.5 درصد است که بسیار کمتر از رشد 2 % در اروپا و 3 % در ایالات متحده است.

بانک مرکزی معتقد است که به جای رشد قوی در بخش اشتغال که انتظار می رود در ماه های آینده ادامه پیدا کند، فشار بر دستمزد تا سال 2024 ادامه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *