معامله گران تازه کار فارکس ترجیح می دهند تا با تمرکز روی ایده ها و استراتژی ها به این باور برسند که راه رسیدن به موفقیت داشتن دانش کافی درباره ورود و خروج به موقع از معاملات است. اما در معاملات همراه با لوریج، مدیریت ریسک می تواند نقشی اساسی داشته باشد. این مقاله سعی می کند به بررسی این موضوع بپردازد. 

نکات کلیدی

دو نکته مهم در انجام معاملات وجود دارد:

  1. داشتن و به کاربردن یک استراتژی مناسب
  2. مدیریت ریسک بر اساس حجم معاملات

استراتژی های خوب و بد

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید ، کیفیت سیستم یا استراتژی معاملات است. در مواقعی که استاپ لاس در موقعیت اشتباهی تعریف شده باشد، با استفاده از مدیریت ریسک می توان یک معامله زیان ده را به سود ده تبدیل کرد اما هیچ پوزیشنی نمی تواند یک استراتژی زیان ده را به سود ده تبدیل کند. به همین دلیل، اولین نکته ای که یک معامله گر باید به آن توجه کند این است که استراتژی مورد نظر او، لبه معاملاتی مثبتی داشته باشد.

از نظر آماری، فرد باید از استراتژی مورد نظر خود، انتظار مثبتی داشته باشد. در غیر این صورت، باید آن را تحلیل کند، نقاط ضعف استراتژی خود را شناسایی کند و آن را برای بدست آوردن سود بیشتر، اصلاح کند و تنها زمانی که از سود رسانی استراتژی خود اطمینان حاصل کرد، از آن استفاده کند. بسته به کیفیت سیستم معاملاتی استفاده شده، اکانت معاملاتی شما می تواند رشد سریع یا آرامی داشته باشد ، در ادامه می توانید رشد آن را با استفاده از حجم پوزیشن، مورد بررسی قرار دهید. 

استراتژی آمار پایه ای

برای تحلیل یک استراتژی معاملاتی، باید معاملات انجام شده توسط آن را به واحد های پایه ساده کنیم و سپس 4 پارامتر اصلی آماری را از آنها استخراج کنیم:

  • درصد برندگان
  • نسبت سود و زیان
  • انتظارات محاسبات ریاضی
  • انحراف معیار از انتظارات

برای مثال، سیستم استفاده شده در مثال زیر، می تواند این پارامترها را برای شما مشخص کند.

پارامترهای آماری استراتژی:

  • تعداد معاملات: 143
  • درصد برندگان: 58.74%
  • نسبت سود به زیان: 1.22
  • انتظارات بر اساس محاسبات ریاضی: 0.0887
  • انحراف معیار: 0.4090

سیستم بالا، سیستم خوبی نیست اما می توان از آن در انجام معاملات استفاده کرد. شاخص انتظار بر اساس محاسبات ریاضی مشخص می کند که سیستم با استفاده از واحد پایه ریسک یک دلار، می تواند به ازای هر دلار ریسک در معامله، 8.87 سنت سود برساند. به همین دلیل، لبه سیستم در برابر معاملات برابر با 8.87 سنت یا 8.87% خواهد بود.

افت سرمایه

به دلیل وابسته بودن این آیتم به حجم پوزیشن، پارامتری را که می توان با این اطلاعات محاسبه کرد، ادامه ضررهای احتمالی است که به معنای تعداد معاملاتی است که  براساس درصد زیان ،اتفاق می افتند. 

همانطور که می دانید، درصد افراد متضرر، 1 درصد افرادی است که معاملات سود ده داشته اند ، بنابراین، درصد معامله گرانی با معاملات زیان ده در مثال بالا برابر با 41.26% خواهد شد. با استفاده از این اطلاعات می توانیم نموداری تقریبی از باخت های احتمالی مانند نمونه بالا بدست آوریم. توجه داشته باشید که، حجم معاملات انجام شده می تواند نقش مهم و تعیین کننده ای در محاسبات افت سرمایه  داشته باشد. 

لوریج و افت سرمایه

فارکس امکان انجام معاملات را با استفاده از لوریج فراهم کرده است وبسیاری از بروکرها به مشتریان خود استفاده از لوریجی تا نسبت 500:1 را هم پیشنهاد می دهند به این معنا که معامله گر می تواند پوزیشن هایی به اندازه 500 برابر سرمایه حساب خود باز کند( آمارکتس به مشتریان خود لوریجی تا نسبت 1:1000 میدهد).
اما آیا استفاده از این مقدار لوریج عاقلانه است؟ بهتر است این موارد را در سیستم بررسی کنیم.

استراتژی که در بالا به صورت مثال بررسی شد، روش مورد استفاده یک معامله گر بود که در نوع خود عملکرد عالی نداشته است اما در عین حال، سیستم بدی هم به حساب نمی آمد. برای بررسی این سیستم به همراه لوریج، با بالانسی برابر با 10 هزار دلار شروع می کنیم و سپس حجم معاملات را با استفاده از قسمت های گفته شده افزایش می دهیم.

استفاده از لوریج 1 باعث می شود تا سرمایه حساب 10.4 درصد افت کند و موجودی حساب بعد از 143 بار معامله بیشتر از 11600 دلار شده است که نشان دهنده رشد 16 درصدی سرمایه حساب فرد معامله گر می باشد.

استفاده از لوریج 5 برابر،بیشترین میزان افت حساب سرمایه معامله گر را به 39.58% رسانده است و موجودی حساب او را در پایان معاملات به 18400 دلار رسانده است که نشان دهنده کسب سود 84 درصدی است.

اگر معامله گر فارکس، جرات استفاده از لوریج 10 برابر کننده را داشته باشد، باید بتواند افت 61 درصدی سرمایه حساب خود را برای بدست آوردن سودی 168 درصدی و موجودی کلی 26800 دلار بعد از طی کردن 143 بار چرخه معاملاتی، تحمل کند. 

لوریج 20 برابر کننده به نسبت دیگر لوریج های بالا میزان افت سرمایه را بسیار شدیدتر میکند و معامله گر را با افت حساب 83.4 درصدی مواجه می کند اما در صورت موفقیت می تواند 336 درصد سود بدست آورد.
اما سوال اینجاست:

  • چه زمانی باید استفاده از لوریج را متوقف کرد؟
  • آیا لوریج 40 برابر کننده سود بیشتری را به همراه ندارد؟

همان طور که میبینید ریسک استفاده از لوریج 40 برابر کننده بسیار زیاد است و مدیریت اشتباه در کنترل ریسک و حجم، می تواند یک سیستم سودآور را به یک سیستم آسیب رسان تبدیل کند و باعث از دست رفتن دارایی تان شود. بهتر است بدانید که استفاده از لوریج ها از یک جایی به بعد می تواند ریسک بالایی برای معامله گر فارکس داشته باشد.

معامله گران فارکس باید برای رسیدن به سودی بزرگ، تحمل از دست دادن 80% از موجودی حساب خود را داشته باشند. هیچ راهی وجود ندارد تا بفهمیم که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و در چه مرحله ای حساب شما شروع به اصلاح و بازگشت به وضعیت مناسب خود می کند. 

نگرشی مناسب نسبت به ریسک

تعیین حجم پوزیشن و مدیریت ریسک، دو ابزاری هستند که برای رسیدن به موفقیت باید به درستی در معاملات فارکس استفاده شوند. ابتدا باید سود روزانه، هفتگی یا ماهانه خود را در صورت استفاده از استراتژی مورد نظر تعیین کنید. بهتر است به مثال قبل بازگردیم. می دانید که سیستم معاملاتی شما می تواند به ازای ریسک هر یک دلار، 8.87 سنت سود برساند. فرض کنید که در یک روز به طور میانگین، 6 معامله انجام شود. بنابراین سود این سیستم در طول یک روز برابر با 0.53 دلار و در یک ماه برابر با 10.64 دلار، خواهد بود. با استفاده از اطلاعات بدست آمده از نمودار ضررهای احتمالی، می توان تعداد معاملات زیان ده را، 8 معامله در نظر گرفت. 

فرض کنید که می خواهید، 40% از سرمایه حساب خود را تحت ریسک قرار دهید. به همین منظور، با تقسیم 40% افت حساب بر 8، می توان ماکزیمم ریسک در هر معامله را بدست آورد. در این صورت، ریسک هر معامله برابر با 5% خواهد شد. (این میزان ریسک زیاد است به همین دلیل به شما پیشنهاد نمی کنیم تا بیش از 1% ریسک کنید). 

حال اگر، بالانس حساب شما برابر با 10 هزار دلار باشد، ریسک هر پوزیشن برابر با 5% * 10,000 = $500 می شود. چنین سیستمی می تواند به طور میانگین، ماهانه، 5320 دلار برای شما سود داشته باشد. اگر بخواهید که این میزان را دو برابر کنید، می توانید بالانس حساب خود را دو برابر کنید و یا دو ماه صبر کنید تا سود حسابتان به 1000 دلار برسد. 

استفاده از حجم معاملاتی متناسب با بالانس و موجودی حساب، می تواند در رشد سرمایه معامله گر تأثیر گذار باشد این در حالی است که معمولا معامله گران فارکس با تجربه کردن ضررهای پی در پی و متوالی، سایز معاملات خود را به طور اتوماتیک کاهش می دهند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *