برگر اکونومیکس اندیکاتور دقیقی  برای تشخیص انسجام پولی نیست اما این شاخص به عنوان یک استاندارد جهانی تعیین شده است، در برخی از راهنماهای اقتصاد گنجانده شده است و موضوع تحقیقات دانشگاهی است.
شاخص بیگ مک اولین بار در سال 1967 توسط اکونومیست زمانی که قیمت همبرگر برابر با 47 سنت بود، مورد توجه قرار گرفت و بعد از 20 سال قیمت آن 1.60 دلار شد اما اکنون قیمت یک بیگ مک 4.30 دلار شده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که دلار طی 50 سال 10 برابر کاهش یافته است.
البته این بدان معنا نیست که 50 سال دیگر دلار 10 برابر دیگر کاهش پیدا می کند.

چگونه می توان با استفاده از شاخص بیگ مک به ارزش دلار پی برد؟

از شاخص بیگ مک برای تعیین غیررسمی قدرت خرید استفاده می شود.
می توانیم ارزش واقعی دلار را در برابر روبل محاسبه کنیم اما چگونه؟ مک دونالد از امتیازی که به آن داده شده است و تعیین کیفیت مواد تشکیل دهنده تولیدی خود در هر ظرف ، فروش خود را اداره می کند.
به عنوان مثال ، تمام نان ها در سراسر جهان توسط یک شرکت با همان مواد اولیه و ماشین آلات مشابه پخته می شود و تمام رستوران های زنجیره ای آن نیز، یک نوع روند ساخت را دنبال می کنند.
به طور خلاصه ، این بدان معنی است که برای تولید بیگ مک در هر کشور از یک فناوری کاملاً یکسان استفاده می شود که در نتیجه آن هزینه های تولید / فروش یکسان خواهد بود.

در سال 2018 در ایالات متحده قیمت یک بیگ مک 5.51 دلار و در آلمان 3.99 یورو بود. با تقسیم 3.99 بر 5.51 ، 0.72 یورو حاصل می شود که نشان دهنده ارزش هر دلار آمریکا است.
بنابراین می توان گفت که نسبت قیمت واقعی دلار به یورو براساس شاخص بیگ مگ برابر با 0.72 است.

نرخ دلار به چه چیزی بستگی دارد؟ 

در این قسمت بررسی می کنیم که آیا شاخص های اقتصاد کلان ، چشم انداز بانک مرکزی و ریسک های بین المللی بر نرخ ارز ایالات متحده تأثیر می گذارند یا خیر. در واقع هدف این است که عوامل تأثیر گذار روی این ارز را بررسی کنیم. 

تأثیر رییس جمهور آمریکا (ترامپ) بر بازار فارکس بسیار زیاد بود. قبل از او، به ندرت رییس جمهور آمریکا در بازار فارکس مداخله می کرد که همین امر بر سیاست های پولی تنظیم شده توسط بانک های مرکزی تأثیر زیادی داشت.
با گذشت زمان، حساسیت بازار نسبت به حرف های ترامپ کم شد و در نتیجه دنیای اقتصاد نسبت به ادعای او درباره خطرات دلار قوی واکنشی نشان نداد اما در ادامه محبوبیت این رییس جمهور منجر به تجدید ارزیابی دلار شد.
از نظر تئوری باید گفت که نرخ ارز به جریانات مالی معاملات و سرمایه گذاری وابسته است.
تقاضا برای ارز خارجی با توجه به نرخ بهره محصولات تولیدی در این کشور تعیین می شود.
با این حال باید گفت که  با رشد اقتصاد و بدهی عمومی، بازار سهام و اوراق قرضه نیز افزایش یافت.
ظهور صادرکنندگان جدید اوراق بهادار و تقاضای آنها منجر به تغییر نرخ ارز از جمله دلار شد.
به طور معمول، در حال حاضر، جریان های سرمایه گذاری بزرگتر شدند اما توجه داشته باشید که هنگام مطالعه ارزش ارز نباید نرخ مبادلات خارجی را کاهش داد.

یک سرمایه گذار آمریکایی با توجه به وضعیت اقتصادی تصمیم می گیرد که در چه موردی سرمایه گذاری کند. به طور کلی، اعتقاد بر این است که تولید ناخالص داخلی جهان سریعتر از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده رشد می کند که این موضوع درباره کشورهای در حال توسعه و چین صادق است.
رشد 6 درصدی در این زمینه برای چین نرمال است در حالی که این میزان رشد برای آمریکا 3% است که تقریباً باورنکردنی است.

گسترش اقتصاد جهانی سریعتر از اقتصاد ایالات متحده است بنابراین پول به سمت بازارهای بین المللی نوظهور حرکت می کند. برعکس ، تسریع تولید ناخالص داخلی آمریکا تحت تأثیر اصلاحات مالی یا توسعه پولی بانک فدرال ، فرصت خوبی برای خرید سهام ایالات متحده و دلار به وجود آورده است. 

در این شرایط، محرک های خارجی مانند درگیری های  تجاری یا ویروس کرونا باید در جهتی که اقتصاد جهانی و ایالات متحده در پیش خواهند گرفت در نظر گرفته شوند. در چنین موقعیتی نرخ دلار تقریباً ثابت باقی می ماند و حتی می توان گفت که در صورت کاهش میزان بودجه فدرال نیز، تقویت می شود. 

بنابراین، مهم نیست که ترامپ در سایه هدف دستیابی به تولید ناخالص داخلی تا سقف 3%  و اوج های جدید در شاخص S&P 500 تا چه حد خواسته است دلار را ضعیف کند.

ترامپ از کسری بودجه در بخش تجاری خارجی ایالات متحده راضی نبود به همین دلیل تمام تلاش خود را برای کاهش آن انجام داد.
با این حال ، به یاد داشته باشید که بهبود جریان های تجاری راهی مستقیم برای رشد نرخ پول ملی است. علاوه بر وضعیت بورس و تراز تجاری ، اوراق خزانه داری نیز بر ارزش دلار تأثیر گذار است.
توجه داشته باشید که  تقاضا برای خرید آنها به دلیل امن بودن این نوع از دارایی در دوران بی ثباتی اقتصادی، افزایش پیدا می کند.
به دلیل بالاتر بودن نرخ بودجه فدرال نسبت به نمونه های مشابه خود در سایر کشورهای پیشرفته، بازده اسناد خزانه داری آمریکا نیز افزایش پیدا کرده است.
به نظر می رسد که این گزینه نسبت به دارایی های اروپایی و ژاپنی ارجحیت دارد که همین موضوع به انتقال سرمایه به دنیای جدید و تقویت دلار کمک می کند.

کاهش ارزش و ارزش بیش از حد در مبادلات

نوسانات ارز تأثیر زیادی در اقتصاد دارد، اما اکثر مردم به آن توجه نمی کنند، زیرا بیشتر معاملات با پول ملی انجام می شود.
سرمایه گذاران کوچک معمولاً به  قدرت پول محلی توجه می کنند زیرا استفاده از آن، هزینه های محصولات وارداتی و مسافرت را کاهش می دهد اما مسئله این است که اساساً یک ارز قدرتمند می تواند در طولانی مدت به بخش مالی آسیب برساند.
در این شرایط، صنعت در بازار به سودآوری می رسد و میلیون ها نفر در بازار بیکار می مانند.
با گران شدن صنعت توریسم و واردات کالا، نارضایتی در بین افراد معمول جامعه به دلیل تضعیف پول ملی افزایش پیدا می کند این در حالی است که کاهش ارزش پول محلی می تواند مزایایی هم برای اقتصاد ملی به همراه داشته باشد.  

ارزش مبادله ای یک ارز که به عنوان ابزار بانک مرکزی تلقی می شود نشانه مهمی از سیاست های پولی یک دولت است. بنابراین می توان گفت که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ، کاهش یا افزایش بیش از حد ارز بر بسیاری از متغیرها  از جمله بر تغییرات بهره، بازده سبد سرمایه گذاری، قیمت کالاها و خدمات، ارزش کارمندان تأثیر می گذارد.
حال در مثال های واقعی، به بررسی افزایش ارزش و کاهش ارزش بیش از حد برخی از ارزها می پردازیم. 

نمودار ماهانه USDJPY نشان می دهد که ین در برابر دلار آمریکا قوت گرفته است. این روند ممکن است ادامه داشته باشد زیرا شاخص بیگ مک نشان دهنده کاهش ارزش ین در برابر دلار است. در ماه های آینده ارزش ها همچنان کاهش می یابد. ارزش ین در برابر دلار، 36.58% افت پیدا کرده است که می تواند اقتصاد ژاپن را تحت تأثیر قرار دهد اما واقعیت این است که ژاپن ممکن است از این عدم تعادل استقبال کند.
ژاپنی ها می خواهند محصولات خود را بفروشند و به طور مصنوعی ارزش پول ملی را کاهش دهند.

در بسیاری از مواقع ممکن است ارزش ین ژاپن بدون هیچ دلیلی افزایش و یا کاهش پیدا کند که باید نسبت به این موضوع کاملاً هوشیار باشید. پیش بینی رفتار ین، کار دشواری است.

همچنین، جفت ارز دلار آمریکا/ دلار نیوزلند که با نام kiwi شناخته می شود، در صورت رو به رو شدن  با کاهش ارزش می تواند رشد خوبی نسبت به دلار پیدا کند. براساس گزارش شاخص بیگ مک، نرخ این جفت ارز 16.37% کاهش پیدا کرده است.

ارزش kiwi نسبت به قیمت برخی از محصولات و مواد غذایی خاص تغییر می کند. همچنین ، این جفت می تواند برای مدت طولانی رفتار نوسانی داشته باشد و مرتباً افزایش یا کاهش پیدا کند. 

ارزش یورو نسبت به دلار نیز حدود 16.37% کاهش داشته است. ارزش جفت ارز EUR/USD می تواند تا 1.23 افزایش و تا 1.035 کاهش پیدا کند. نسبت  1.23 در این جفت ارز نیز ممکن است نشان دهنده کاهش ارزش یورو باشد.

اگر به شاخص بیگ مک توجه داشته باشید متوجه می شوید که ارزش دلار استرالیا 14.57% کاهش پیدا کرده است. AUD نسبتاً ارزان است اما می تواند در مدت زمان کوتاهی تغییر کند.

نمودار قیمت برای «Aussie» تا 1.10 دلار افزایش را نشان می دهد که به نظر می رسد فعلاً به مسیر خود ادامه خواهد داد. 

اقتصاد و بخش اقتصادی استرالیا به قیمت طلا بستگی دارد.
به عنوان مثال ، اگر قیمت فلزات گرانبها کاهش یابد ، بخش مالی استرالیا متضرر می شود.توجه داشته باشید که سیر حرکت طلا و AUDUSD کاملاً یکسان نیستند.
استرالیا طلا صادر می کند ، اما صادرات این کشور تنها به این فلز محدود نمی شود بلکه مواردی همچون آهن  و محصولات غذایی را نیز صادر می کند … قیمت های بالای این محصولات می تواند «Aussie» را تحمل کند.
استرالیا می تواند ارزش دلار استرالیا را کاهش دهد. دلار کانادا نیز با کاهش ارزش رو به رو شده است. اگر جدول هزینه بیگ مک را مطالعه کنید ، خواهید دید که ارزش جفت ارز loonie با کاهش 12.16 درصدی رو به رو شده است. عملکرد USD/CAD به میزان 1.6 و 1:1 بوده است. 

آیا دلار کانادا به افزایش خود ادامه خواهد داد؟ در واقعیت هیچ کس نمی تواند پیش بینی درستی را ارائه دهد اما ممکن است پیش بینی شاخص بیگ مک درست باشد.
این احتمال وجود دارد که دلار در دراز مدت در برابر  CAD سقوط کند. جفت ارز فرانک سوئیس و ین ژاپن از جمله جفت های معروفی است که مشخصه آن بوسیله قدرت یک ارز و ضعف ارز دیگر تعریف می شود.
ین در حال تجربه سقوط 36.58 درصدی است و فرانک سوییس قوی ترین ارز با رشد 27.2% است در بین تمام ارزها است.

شاخص بیگ مک نشان می دهد که ین قدرت بیشتری پیدا می کند و فرانک افت خواهد کرد و در نتیجه ارزش جفت کاهش پیدا می کند.

جفت ارز دلار- رند آفریقا واضحاً ارزش خود را 57.34% از دست داده است اما این اواخر در حال افزایش است. رند می تواند قوی تر شود اما پیش بینی دقیق درباره آن مشکل است. براساس نمودار ماهانه، می توان به این نتیجه رسید که روند کنونی ادامه پیدا می کند.   

وقتی قیمت به شدت کاهش پیدا می کند، با سرعت نیز افزایش پیدا می کند در مقابل، زمانی که قیمت به سرعت افزایش پیدا کند قابلیت افت سریع را نیز پیدا می کند. 

رند مانند Aussie به قیمت طلا وابسته  است. آفریقای جنوبی در حال حاضر مقدار زیادی طلا تولید می کند به گونه ای که بخش مالی و اقتصادی این کشور به شدت به قیمت طلا وابسته است.
علاوه بر طلا نیز این کشور مقدار زیادی پلاتین (بزرگترین تولید کننده جهان)، آهن، کبالت تولید می کند … بنابراین هنگام معامله با این جفت ارز باید به تمامی این نکات توجه کنید.
اگر معاملات خود را با جفت USDZAR انجام می دهید باید توجه داشته باشید که ناآرامی های اجتماعی، حمله به دفاتر شرکت های تولید کننده طلا و سایر موارد این چنینی می تواند روی این جفت ارز تأثیرگذار باشد.

اگر در آفریقای جنوبی مشکلی وجود داشته باشد، شاخص بیگ مک براساس تصمیمات معاملاتی پایه ریزی نخواهد شد. درصورتیکه سرمایه گذاران، سرمایه خود را از کشور خارج کنند، کارخانه ها تعطیل و معادن طلا مسدود می شوند و در نتیجه ارزش پول ملی به سرعت سقوط خواهد کرد.
در این میان دلار نیز ارزش خود را از دست می دهد. این استاندارد طلا نیست اما توجه داشته باشید که قیمت طلا همیشه در حال تغییر است.

مهم ترین نکته ای که که باید در نظر گرفت، تأثیر تغییرات نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده است. تغییر شرایط توسط این نهاد، شاخص بیگ مک را بی اهمیت می کند.
به عنوان مثال، در سال 2008 ، وقتی نرخ بهره به 0-0.25٪ کاهش یافت، دلار به شدت افت کرد.
علاوه بر فرانک سوئیس ، ارزش کرون نروژ به بیش از 11 % و ارزش کرون سوئد 9.79% افزایش یافت.

این ارزها به طور سنتی بیش از حد ارزش گذاری می شدند بنابراین باید این موضوع را در معاملات خود در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که ارزش ارزهایی که بیش از حد با ارزش می شوند در برابر ارزهای بی ارزش کاهش پیدا می کند.

بیگ مک: هم ارزان و هم گران

چرا بیگ مک در سوئیس اینقدر گران است؟ این یک کار گران است. درآمد یک کارگر سوئیسی ده ها برابر بیشتر از یک کارگر در مصر است. شاخص بیگ مک تحت تأثیر عواملی مانند زمان قرار دارد.
در سوئیس ، شش ماه از سال بسیار سرد است ،  ساختمان ها باید گرم شوند. هزینه ها در سوئد و فنلاند نیز گران است. آب و هوای سرد در این کشورها مسئله ساز است. جای تعجب نیست که یک همبرگر در آنجا بسیار گرانتر از سایر کشورها است.
قیمت بیگ مک به تورم نیز وابسته است. برای مثال، آرژانتین در سال 2001 با بحران شدیدی رو به رو شد، در این برهه از زمان به دلیل ارزان بودن نیروی کار و کاهش قیمت بسیاری از اقلام، بیگ مک هم ارزان شده بود. 

نمی توان عملکرد اقتصادی کل یک کشور را فقط بر اساس شاخص بیگ مک تخمین زد.
به عنوان مثال ، ژاپن و تایلند با توجه به شاخص بیگ مک بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. با این حال ، درآمد تایلندی ها و ژاپنی ها قابل مقایسه نیست.
نیروی کار در تایلند ارزان است  این در حالی است که  ژاپن از اتوماسیون بسیاری از فرآیندها و استفاده کارآمد از نیروی کار خود سود می برد.

چرا همبرگر در کانادا اینقدر گران است؟ بسیاری از انواع حبوبات ، روغن و.. در کانادا تولید می شود اما این کشور شرایط آب و هوایی مناسبی ندارد. برای مثال، در روسیه مناطقی وجود دارند که گیاهان استوایی در آن جا رشد می کنند اما این مسئله در کانادا غیر ممکن است. گرمایش در این کشور پرهزینه است.  شاخص بیگ مک بیشتر از آنکه مورد توجه کشورهای توسعه نیافته باشد ، مورد توجه معامله گران کشورهای غربی با ارزهای قوی است.

چه نتیجه ای می توان درباره شاخص بیگ مک در معاملات گرفت؟ این شاخص کاملاً دقیق نیست و نمی توان آن را به عنوان مرجعی برای انجام معاملات در نظر گرفت، اما این شاخص می تواند ارزهایی را که دچار افت و یا افزایش بیش از حد ارزش شده اند، مشخص کند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *