اسپرد در فارکس

در این مقاله درباره اسپرد صحبت می کنیم. اما معنی دقیق آن چیست؟ 

به تفاوت قیمت خرید و فروش یک جفت ارز در بازار فارکس اسپرد می گویند. هنگام معامله در فارکس، بروکر به ما دو قیمت برای یک نماد معاملاتی پیشنهاد می دهد. به یکی از آنها قیمت عرضه یا «bid» می گویند.
این قیمت، مقداری است که به عنوان یک معامله گر، جفت ارز را خریداری می کنید و سپس آن را می فروشید. 

قیمت دیگری که بروکر به شما پیشنهاد می دهد، قیمت تقاضا یا « ask» گفته می شود و درواقع  قیمتی است که بروکر جفت ارز را به معامله گری که قصد خرید دارد می فروشد.
توجه داشته باشید که قیمت عرضه از قیمت تقاضا کمی پایین تر است و این بروکر است که با قیمت پایین تر از شما خرید می کند.
حال می توان گفت که اسپرد برابر با اختلاف بین قیمت عرضه و تقاضا است.

اسپرد در فارکس چیست؟

زمانی که سفارش خرید را برای یک جفت ارز ثبت می کنید، باید به قیمت تقاضایی که بروکر آن را به شما می فروشد، توجه کنید.
اگر بلافاصله، بعد از خرید تصمیم به فروش بگیرید ( بدون اجازه دادن به نوسان دارایی)، باید معامله را با کمی ضرر ببندید. اگر همین روش را در جهت معکوس انجام دهید (فروش) نتیجه همان می شود.
این ضرر از اختلاف بین دو قیمت که اسپرد نام دارد، ایجاد می شود.
این همان هزینه ای است که در انجام معاملات از سوی بازار به شما تحمیل می شود و درواقع بروکر به دلیل اجرای سفارشات خرید و فروش از شما دریافت می کند.
توجه کنید که اگر حتی، پوزیشن در جهت میل ما پیشرفت کند و سود داشته باشد، همیشه در انتها هنگام بستن آن هزینه ای به سود و ضرر ما اضافه می شود که باید آن را پرداخت کنیم.

تمام واسطه هایی که خدمات مالی را ارائه می دهند هزینه ای را برای ارائه سرویس از مشتریان خود دریافت و به این ترتیب درآمد کسب می کنند.

انواع اسپرد

دو نوع اسپرد در بازار فارکس وجود دارد: ثابت و متغیر

اسپرد ثابت: این اسپرد با وجود نوسانات بازار، تغییری نمی کند. برای مثال، اگر نرخ های جفت ارز EUR/USD به شرح زیر باشد:

  • قیمت عرضه: 1.0964
  • قیمت تقاضا: 1.0967

میزان اسپرد آن برابر با 0.0003 خواهد شد و یا می توان گفت که تفاوت قیمت عرضه و تقاضای این ارزها برابر با 3 پیپ است. زمانی که اسپرد ثابت باشد اما قیمت های ارزهای جفت EUR/USD تغییر کند، تفاوت قیمت آنها همیشه برابر با 3 پیپ خواهد بود. 

این نوع اسپرد معمولاً توسط بروکرهایی که به عنوان طرف مقابل معامله گران در معاملات قرار می گیرند، تعیین می شود( زمانی که معامله گر قصد فروش داشته باشد، بروکر از او خرید می کند و زمانی که معامله گر قصد خرید داشته باشد، به او می فروشد).
به این نوع بروکرها، بازار ساز یا« Market Maker» می گویند. هر جفت ارز، اسپرد متفاوتی دارد اما میزان ثابت باقی می ماند.

اسپرد متغیر: در این حالت، اسپرد نسبت به شرایط بازار تغییر می کند. به مثال بالا توجه کنید، زمانی که اسپرد آن متغیر باشد، میزان آن با توجه به نقدینگی و نوسانات قیمت، متفاوت خواهد بود.

به عنوان یک قانون عمومی، میزان اسپرد متغیری که توسط بروکر به معامله گران پیشنهاد می شود نسبت به اسپرد ثابت، کم تر است اما بروکر باید این آگاهی را داشته باشد که گاهی اوقات به دلیل شرایط بد بازار ( نقدینگی کم یا نوسانات زیاد) میزان هزینه های معاملاتی او نیز افزایش پیدا می کند.

این نوع اسپر معمولاً توسط بروکرهایی پیشنهاد می شود که سفارشات معامله گران را به صورت مستقیم به بازار هدایت می کنند و به عنوان طرف دیگر معاملات، نقشی ندارند، به این نوع از بروکرها ECN یا STP گفته می شود.
میزان اسپرد تعیین شده بسته به قیمت های عرضه و تقاضا، متغیر است.

نحوه جمع کردن اسپرد در فارکس

با توجه به قوانین هر بروکر، معمولاً اسپرد در زمان باز کردن یک پوزیشن معاملاتی محاسبه می شود. بنابر قاعده کلی گفته شده در بالا، چه قصد فروش و یا خرید داشته باشید، معاملات تان با ضرر آغاز می شود.
این ضرر همان اسپردی است که بروکر از شما دریافت می کند. در زمان بستن پوزیشن، میزان اسپرد معامله محاسبه می شود و فقط سفارش را با قیمتی که بروکر در آن لحظه مشخص می کند، اجرا می کند.
بنابراین، سود و زیان شما از عملیات شامل هزینه اسپرد هنگام بستن معاملات نیز می شود.

تفاوت بین اسپرد و کمیسیون

کمیسیون شامل هزینه های بروکر برای انجام دادن کارهاست. مهم ترین تفاوت این دو هزینه، نحوه محاسبات آنهاست. 

هر زمان که سفارشی در بازار بوسیله بروکر باز یا بسته می شود، از شما مبلغی به عنوان کارمزد یا کمیسیون دریافت می شود.
این هزینه می تواند ثابت در نظر گرفته شود و یا درصدی را از معاملات کسر کند. در این بین ، اسپرد معمولاً فقط یک بار نقد می شود و بر اساس مقدار هر پیپ محاسبه می شود. اسپرد همیشه با پیپ اندازه گیری می شود ، نه یک مقدار یا درصدی از مبلغ سرمایه گذاری کل.

چگونه می توان اسپرد را در متاتریدر 4 مشاهده کرد؟

همان طور که گفتیم، اسپرد برابر است با تفاوت بین قیمت عرضه و تقاضایی که توسط بروکر به معامله گران پیشنهاد می شود. بنابراین، با بدست آوردن اختلاف بین این دو قیمت می توان میزان اسپرد را بر حسب پیپ بدست آورد.

می توان اسپرد را در متاتریدر 4 (و سایر سیستم عامل های معاملاتی) با نگاه کردن به قیمت هر نماد مالی بدست آورد. این مقادیر در بخش «Market Observation» در قسمت چپ پلتفرم قرار گرفته اند.

چگونه می توان اسپرد را در فارکس محاسبه کرد؟

اسپرد در پایه ای ترین نقاط نوسانی بازار (حداقل حرکتی که یک دارایی می تواند ایجاد کند) اندازه گیری می شود. به این نقاط در بازار فارکس «پیپ» گفته می شود.
یک پیپ، حداقل میزان تغییرات بین دو ارز است که با چهار رقم اعشار (0.0001) مشخص می شود. جفت هایی که شامل ین ژاپن هستند فقط به دو رقم اعشار تقسیم می شوند ، بنابراین حداقل تغییر آنها 0.01 است (اعشار دوم نشان دهنده یک پیپ است).
به طور خلاصه می توان گفت که برای محاسبه اسپرد، باید ارزش هر پیپ را در نظر بگیریم و آن را در اختلاف بین قیمت عرضه و تقاضا یعنی اسپرد، ضرب کنیم. ارزش هر پیپ در بخش دوم جفت ( ارز مظنه) مشخص می شود. توجه داشته باشید که تفاوت نرخ بین دو ارز را به دقت محاسبه کنید. ارزش یک پیپ براساس مقداری که سرمایه گذاری می کنیم، تعیین می شود.
بنابراین، اگر معامله ای را به ارزش یک لات ( 100 هزار واحد ارز) باز کنید، میزان ارزش یک پیپ 10 برابر ارز مظنه خواهد شد (100 هزار * 0.0001).

اگر ارزش معاملات شما برابر با 20 لات حجم آن برابر با  20 واحد ارز است. اگر معامله شما برابر با یک مینی لات باشد( 10 هزار واحد ارز) ارزشی برابر با 1 واحد ارز دارد. 

اگر میزان اسپرد برابر با 3 پیپ و ارزش هر پیپ برابر با 2 واحد ارز مظنه باشد( حجم معاملاتی ما برابر با 2 مینی لات است) ارزش آن برابر با 6 واحد ارز است. برای محاسبه اسپرد به یورو، باید اختلاف بین دو ارز را در نظر بگیریم.

فاکتورهایی که روی اسپرد تأثیر می گذارند

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که می تواند روی اسپرد تأثیرگذار باشد، قوانین و شرایط بروکر است. به عبارت دیگر، همیشه رقابتی بین واسطه ها و سایر بروکرهایی که فاکتورهای معاملاتی مشخصی را برای معامله گران در نظر می گیرند، وجود دارد. به این ترتیب باید گفت که معامله گران باید با بررسی شرایط  و قوانین مربوط به هر بروکر، نوع مناسب خود را انتخاب کنند. 

زمانیکه از اسپرد متغیر صحبت می کنیم ، بروکر بسته به قیمت های بازار (قیمت های ارائه شده توسط ارائه دهندگان نقدینگی) قیمت های خود را تعیین می کند. فاکتورهایی که بیشترین تأثیر را در تعیین اسپرد (ثابت و متغیر) دارند به شرح زیر هستند:

نوسان دارایی

اگر نوسان دارایی شما زیاد باشد، میزان اسپرد افزایش پیدا می کند. معمولاً با انتشار اخبار اقتصادی این نوسانات افزایش پیدا می کند.
هرچه میزان نوسانات دارایی شما بیشتر باشد، بروکر هزینه بیشتری را به عنوان اسپرد از شما دریافت می کند. 

اعضای بازار

این فاکتور بر نقدینگی بازار تأثیر می گذارد. اگر تعداد خریداران و فروشندگان بازار زیاد باشد، می توان به راحتی سفارش خود را باز کرد.
در این شرایط مقدار دیفرانسیل (تفاوت قیمت قیمت کالایی است که باید از آن محافظت شود و قیمت معاملات آتی قرارداد) نیز کمتر خواهد شد. 

به این ترتیب، بروکرها، با تأمین کنندگانی رو به رو خواهند شد که دارایی های خود را با قیمت های مناسب تری به بازار عرضه می کنند که در نتیجه این موضوع بر راحتی معامله گران نیز تأثیر گذار است.

عملکرد اسپردها چگونه است؟

به مثال زیر توجه کنید تا درک بهتری از اسپردها بدست آورید:

برای مثال، فرض کنید که خریدی را با استفاده از جفت ارز EUR/USD انجام داده اید. قیمت های پیشنهادی از سوی بروکر به شرح زیر است:

  • قیمت عرضه: 1.1044
  • قیمت تقاضا:1.1046

اسپرد این جفت ارز برابر با 2 پیپ است. یک معامله گر برای خرید این جفت باید 1.1046 دلار به ازای خرید هر یورو بپردازد و اگر بخواهد آن را بفروشد،  بروکر باید 1.1044 دلار برای فروش هر یورو به معامله گر پرداخت کند. 

فرض کنید یک معامله گر تصمیم داشته باشد تا 3 میکرو لات از این جفت را ( 30 هزار یورو) خرید کند. ارزش هر پیپ برابر با 3 دلار (30 هزار * 0.0001) است. اگر میزان اسپرد برابر با 2 پیپ باشد، ارزش آن برابر با 6 دلار خواهد شد. این مبلغ در زمان شروع معامله از حساب شما کسر می شود. بنابراین، میزان درآمد شما با ضرری به اندازه 5.43 یورو همراه خواهد بود.

از آنجا که نمی توان از تجربه این ضرر اجتناب کرد بنابراین باید تمام تلاش خود را برای جبران آن به کار ببرید تا بتوانید با استفاده از سودی که در معاملات کسب می کنید آن را پوشش دهید.

زمانی که این جفت ارز به اندازه 2 پیپ پیشرفت کند، سود و زیان معامله گر باهم برابر می شود و از این مرحله به بعد معامله گر می تواند سود بدست آورد.
از طرفی دیگر، اگر معاملات بر خلاف تمایل شما پیش بروند، ضررهای شما به ضرر اولیه اضافه می شود. 

هر زمان که معامله گر بخواهد، می تواند معاملات خود را ببندد اما در انتها باید هزینه ای را برای استفاده از خدمات بروکر پرداخت کند.

اهمیت درک اسپرد

درک اسپرد اهمیت زیادی دارد زیرا یکی از بزرگترین هزینه ایی است که یک معامله گر باید آن را تقبل کند.
به یاد داشته باشید که حتماً شرایط و قوانین بروکرها را در زمینه تخمین اسپرد مطالعه کنید و بعد از انتخاب بروکر مورد نظر، فعالیت آن را براساس قوانین و شرایط اعلام شده خود، تحت نظر بگیرید.
این موارد می توانند در شکست و موفقیت شما در معاملات بسیار اثر گذار باشند.

از طرف دیگر ، دانستن چگونگی بررسی و محاسبه هزینه اسپرد برای تعیین شرایط مناسب با سبک معاملاتی ما ( باز و بسته کردن پوزیشن های مختلف در طول یک روز یا کار کردن به بازه های زمانی طولانی تر)  مفید خواهد بود. 

به یاد داشته باشید که بازار فارکس، یک بازار غیر متمرکز است و مکان خاصی برای ارائه خدمات به شما ندارد بنابراین باید سعی کنید معاملات خود را با استفاده از  بروکری قابل اعتماد که زیر نظر نهاد های مشخص فعالیت می کند، انجام دهید.
موارد گفته شده در این مقاله درباره اسپرد می تواند به شما در حفظ سرمایه تان در برابر قوانین بروکرها و شرایط بازار، کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *