اندیکاتور فارکس

یکی از جنبه های مهم و چالش برانگیز در معاملات، تلاش برای یافتن سبک معاملاتی و بازه زمانی مناسب برای معاملات است.
باید گفت که  از نظر آنالیز تکنیکال، این کار با استفاده از ابزارهای مناسب و یادگیری امکان پذیر است.

اندیکاتورهای فارکس چه ابزارهایی هستند؟

اندیکاتورها به شما در حل مشکلات کمک می کنند. چه اتفاقی می افتد که اگر یک ارز به ماکزیمم و مینیمم تاریخی خود برسد و حمایت و مقاومت کافی برای راهنمایی شما در این شرایط وجود نداشته باشد؟
از کجا می توانید بفهمید که قیمتی که خرید خود را انجام می دهید در بالاترین حد نیست و یا اینکه فروش خود را در پایین ترین حد قبل از اتمام ترند انجام نمی دهید؟

به طور ایده آل، بسیاری از معامله گران برای عملکردی درست منتظر ظهور برخی شرایط خواهند ماند اما ممکن است با گذشت زمان، روند مناسب را از دست بدهند.
اگر در یک معامله برنده هستید و به خروج برنامه ریزی شده خود نزدیک می شوید، از کجا می توانید به این نتیجه برسید که خروج شما مناسب است؟

توجه داشته باشید که استفاده از 5 اندیکاتور تکنیکال که در تعادل باهم قرار دارند می توانند با استفاده از اطلاعات کافی در تصمیم گیری ها به شما کمک کنند و مانع از ناتوانی شما برای انجام آنالیزهای لازم به دلیل رو به رو شدن با حجم اطلاعات زیاد شوند. 

عملاً یک ترکیب مناسب از اندیکاتورهای فارکس می تواند شامل 3 تا 5 تای آنها باشد که البته تعداد آنها به تصمیم شما بستگی دارد.
همیشه لازم نیست تا در معاملات خود از ابزارهای ثابتی استفاده کنید. برخی از افرادی که  در بازه های زمانی طولانی معامله می کنند می توانند از اندیکاتورهای بیشتری استفاده کنند.
این معامله گران باید درباره اندیکاتورهایی که در بازه های دراز مدت استفاده می کنند این نکات را در نظر بگیرند:

مقادیری که می توانند با استفاده از ارزهای معاملاتی خود بدست آورند: توجه داشته باشید که موتورهای اقتصاد کلان افراد را به سمت ریسک بیشتر تحت فشار قرار می دهند و به این ترتیب  بر تمام بازارها اثر می گذارند.
این موضوع در نوع خود بسیار مهم است. بنابراین شما باید با دنبال کردن آنالیزهای فاندامنتال و شناخت اندیکاتوری مانند شاخص S&P 500 که بتواند افق بزرگی را پیش روی شما قرار دهد، اطلاعات مناسبی را بدست بیاورید.
سعی کنید مطالعات خود را در زمینه معاملات افزایش دهید و یا معاملات خود را در محیطی بدون ریسک، همراه با ترکیب اندیکاتورهای مناسب انجام دهید.
با استفاده از Expert Advisor ها استراتژی خود را آزمایش کنید و بهینه سازی لازم را اعمال کنید. عملکرد این نرم افزار مانند ربات فارکس برای انجام معاملات به صورت خودکار است. 

اندیکاتورهای پیشنهادی فارکس

تعداد اندیکاتورهای انتخابی شما براساس احتیاجات، سبک معاملاتی و اهداف شما متفاوت است اما  پایه اصلی در انتخاب مجموعه ابزارهای اندیکاتور شما داشتن تعادلی است که به شما چشم انداز خوبی از انواع مختلف اطلاعات مورد نیاز بدهد، به ویژه:  

  • ترند یا دامنه معاملاتی
  • مومنتوم
  • مقاومت/حمایت
  • زمان بندی یا چرخ ها

ترند یا دامنه تغییرات اندیکاتورها

اندیکاتورهایی که روند را دنبال می کنند ، همانطور که از نام آن ها پیداست، برای بهره گیری از روند بازار طراحی شده اند.
نمونه هایی از این موارد شامل میانگین متحرک (Mms) ، شاخص جهت میانگین (ADX) و حجم تعادل (OBV) است. اندیکاتورهای مبتنی بر دامنه تغییرات بیشتر برای نشان دادن شرایط اشباع فروش یا خرید در بازه قیمت مشخص شده طراحی شده اند که شامل باند های بولینگر دابل، شاخص کانال کالا (CCI)، شاخص مقاومت نسبی (RSI) و اندیکاتور استوکاستیک هستند.
از برخی از اندیکاتورها مانند میانگین متحرک همگرا-واگرا (MACD) بسته به دوره های زمانی استفاده شده در محاسبات، می توانند برای تولید سیگنال برای ترند حال حاضر و یا ایجاد سیگنال های مبتنی بر دامنه تغییرات استفاده شوند.

بهترین اندیکاتورهای فارکس در جهان شامل باندهای بولینگر دابل هستند. Dbb ها  در واقع ترکیبی از یک اندیکاتور مومنتوم و ترند هستند.
در بازارهایی که یک روند معکوس اتفاق می افتد این اندیکاتورها نقاط حمایت و مقاومت را فراهم می کنند. زمانی که روندی وجود داشته باشد آنها میزان پیشروی ترند و قدرت ماندن در این شرایط را نشان می دهند.

اندیکاتورهای مومنتوم

مشکل اساسی که معامله گران و سرمایه گذاران در استفاده از اندیکاتورها دارند این است که این اندیکاتورها به جای اینکه نقش پیشرونده ای را برعهده داشته باشند،در عملکرد خود تأخیر دارند.
آنها ما را از گذشته مطلع می کنند که در این صورت  با این اطلاعات تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، ساخت یک فرضیه در مورد آینده است. حال یک معامله گر چه کاری باید انجام دهد؟ از اندیکاتورهای مومنتوم استفاده کند.
این اندیکاتورها جزو اندیکاتورهای پیشرو هستند زیرا:

  • می توانند ضعیف شدن یا قوی شدن ترند موجود را به شما اطلاع دهند.
  • آنها می توانند تشخیص دهند که آیا یک دارایی نسبت به وضعیت قبل در یک دوره معین در شرایط اشباع فروش یا اشباع خرید قرار گرفته است و همچنین می توانند به شما بگویند که آیا ترند موجود معکوس خواهد شد یا خیر. دانستن این موضوع به شما کمک می کند تغییرات را پیش بینی کرده و بازدهی بهتری داشته باشید.

اندیکاتورهای مومنتوم به شما سرنخ های اضافی می دهند تا احتمال درست بودن معاملات خود را تشخیص دهید.
تعداد این اندیکاتورها زیاد است، اما اکنون ما فقط برخی از موثرترین  آنها را معرفی می کنیم:

باندهای بولینگر دابل

شامل سه نوع از اسیلاتورهای اولیه: اندیکاتورهای میانگین متحرک همگرا -واگرا (MACD)، شاخص مقاومت نسبی (RSI) و اسیلاتور استوکاستیک (Stochastic Oscillator). 

مانند سایر اندیکاتورها می توانید بدون اطلاع از کارایی آنها از این اندیکاتورها استفاده کنید ، زمانی که با آنها کار می کنید به تأثیرشان بر معاملات خود پی ببرید و آنها را با شرایط معاملاتی خود تطبیق دهید. 

بهتر است به استفاده از اندیکاتورهای باندهای بولینگر دابل توجه کنید و یک یا دو اسیلاتور را به ویژه میانگین متحرک همگرا-واگرا را به کار ببرید (MACD).
چند لین میانگین متحرک (در دوره های 10 ، 20 ، 50 ، 100 و 200) نه تنها به عنوان اندیکاتورهای مومنتوم استفاده می شوند، بلکه نقاط پشتیبانی و مقاومت را نیز فراهم می کنند. 

نقاط حمایت / مقاومت

برای رسیدن به سطح قیمت مشخص شده خود (و در دوره های 4 یا 5 برابر کوتاهتر و طولانی تر) باید همیشه به موارد زیر دقت کنید:

  • نقاط حمایت و مقاومت ایجاد شده توسط ترند یا اندیکاتور دامنه تغییرات
  • نقاط s / r (مقاومت/حمایت) مشخص شده توسط گراف ها که شامل لاین های ترند و تارگت پوینت ها در ترند های جدید هستند. 
  • نقاط s / r منتقل شده توسط پیوت پوینت

به پیوت پوینت های ایجاد شده در نمودار توجه کنید زیرا از این نقاط برای تعیین ترند اصلی در بازه های زمانی مختلف استفاده می شود.
پیوت پوینت در واقع میانگین حداکثر ، حداقل و قیمت های بسته شده  در معاملات روز گذشته است.
در روز بعد معاملاتی، انجام معاملات در جایی بالاتر از پیوت پوینت نشان دهنده وجود یک روند نزولی است در حالی که اگر معاملات در جایی پایین تر ازاین نقطه انجام شوند، نشان دهنده وجود یک ترند صعودی در بازار است.

پیوت پوینت پایه و اساس اندیکاتور است وهمچنین شامل سایر سطوح حمایت و مقاومت است که براساس محاسبات پیوت پوینت پیش بینی می شوند.
تمام این سطوح به معامله گران کمک می کنند تا پیشبینی کنند که  قیمت در چه جایی از نمودار با سطح مقاومت یا حمایت رو به رو خواهد شد.

اندیکاتورهای سایکل یا همگام سازی (Synchronization)

گان ، فیبوناچی ، دیناپولی ، الیوت موج و سایر مطالعات مشابه جزو اندیکاتورهای سایکل هستند. به عنوان مثال، باکس ابزار علاوه بر نقاط s/r می تواند شامل موارد زیر باشد: مجموعه ای از میانگین متحرک دوره های 10 ، 20 ، 50 ، 100 و 200 به عنوان اندیکاتورهای مومنتوم، لاین های ترند و لاین های کانال که نشان دهنده ترند و نقاط s/r موجود هستند، باندهای بولینگر دابل و MACD که تغییرات مومنتوم را نشان می دهند. 

شکست و عقب نشینی های ایجاد شده در فیبوناچی، جدیدترین روندها را در هر بازه زمانی  به همراه نقاط s / r مشخص می کنند.
اگر لازم باشد باید این خطوط را برای هر بازه زمانی که انتخاب می کنید، بکشید، زیرا روند اصلی در دوره های مختلف زمان متفاوت خواهد بود.
اگر می توانید هر الگوی را روی نمودار خود قرار دهید و به سطوح s / r (حداکثر، حداقل، خطوط گردن، شانه ها و غیره) توجه کنید.
الگوهای کندل ژاپنی علائم کوتاه مدت ادامه روند یا تغییر جهت را نشان می دهند.

چگونگی ورود اندیکاتورهای MT5 و MT4 به نمودارها

حال نوبت آن است که اندیکاتورهای مشخص شده را در بازه زمانی مورد نظر استفاده کنید. برای مثال، اگر براساس نمودارهای روزانه معامله می کنید باید نمودارهای هفتگی و دو یا 4 ساعته را (بسته به آنچه که شما یک روز معاملاتی را تعریف می کنید، ممکن است 24 ساعت یا 8 یا 10 ساعت باشد) بررسی کنید.

یک برنامه گرافیکی خوب که شامل Metatrader 5 است به شما اجازه ذخیره هر گروه از اندیکاتورها را می دهد. توجه داشته باشید که  یک مدل در نمودار می تواند برای هر نمودار مربوط به دارایی که بروکر شما ارائه می دهد، استفاده شود.

توجه کنید که هدف از بدست آوردن تصویری از نمودارها در طولانی مدت، پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت در نمودار مورد نظر است تا به این ترتیب بتوانید جفت ارزی را که می تواند به این نقاط برسد و ورود کم ریسک تری را برای شما به همراه داشته باشد پیدا کنید.
این اولین قدم برای تعیین معاملات کم خطر و پر بازده است. 

هدف دوم این است که ورودی ها و خروجی های احتمالی را در کوتاه ترین بازه های زمانی بررسی کنید  تا ببینید آیا می توانید موقعیت هایی را پیدا کنید که نقطه ورود شما دو یا سه برابر دورتر از استاپ لاس تعیین شده قرار بگیرد یا خیر. در این مرحله است ک شما می توانید استاپ لاس خود را مشخص کنید و درباره انجام معامله تصمیم گیری کنید. 

هدف سوم این است که کوتاه ترین بازه های زمانی ( برای مثال 2 تا 4 ساعت) را بررسی کنید و نقاط کوتاه مدت  s/r  را پیدا کنید.
اگر تعداد این نقاط زیاد باشد، نشان دهنده شکست در معامله شماست.
در این شرایط باید اندازه پوزیشن خود را کاهش دهید. این موارد به سرعت برطرف می شوند و نشانه ای از پیشرفت و سیگنالی در جهت اضافه کردن پوزیشن های شما است.

می توان این موارد را به سرعت برطرف کرد و به عنوان علامت و سیگنالی برای اضافه کردن به پوزیشن در نظر گرفت.

1- یک اندیکاتور MT5 را روی گراف اضافه کنید.
مناسب ترین راه برای ورود اندیکاتور MT5 ، حذف آن از پنجره مرورگر است. همچنین می توانید از دستور اندیکاتور برای وارد کردن آنها از منوی Insert یا دکمه اندیکاتور در نوار ابزار استاندارد استفاده کنید. 

2- تنظیمات تعیین شده برای اندیکاتور MT5 را تغییر دهید.
اندیکاتورهای مورد نیاز را در لیست اندیکاتورها انتخاب کرده و بر روی “Properties” کلیک کنید یا از منوی اندیکاتورهای نمودار استفاده کنید.

برای مدیریت اندیکاتورها از منو استفاده کنید:

  1. Indicator Properties – قسمت Properties اندیکاتورها را باز کنید
  2. حذف اندیکاتور – اندیکاتور انتخاب شده را از نمودار حذف می کند.
  3. حذف پنجره اندیکاتورها- این دستورsubwindow اندیکاتور را حذف می کند و فقط در منوی اندیکاتور و در یک subwindow جداگانه قرار دارد.
  4. لیست اندیکاتورها: این دستور پنجره لیست اندیکاتور را باز می کند.
  5. نشانگر موس به به یک خط ، نماد یا به حد یک هیستوگرام اندیکاتور منتقل کنید، می توان ارزش اندیکاتور را در این نقطه دقیق مشخص کرد.
  1. ظاهر صفحه MT5 را به سلیقه خود تغییر دهید.

شما می توانید ظاهر اندیکاتورها را در بستر معاملات بر حسب سلیقه خود تغییر دهید و پارامترهای اندیکاتورها را در پلتفرم معاملاتی خود بسازید.
همچنین می توانید پارامترهای اندیکاتور را هنگامی که روی نمودار اعمال می کنید، تعریف کنید و یا می توانید بعداً آنها را اصلاح کنید. شکل ظاهری اندیکاتور در قسمت “Properties” تنظیم می شود. رنگ، عرض و سبک اندیکاتور در قسمت “Style” قرار دارد.

7. داده ها را برای ترسیم اندیکاتور MT5 انتخاب کنید.

اندیکاتورهای تکنیکال را می توان به صورت گرافیکی بر اساس داده های قیمت و مشتقات آنها مانند (قیمت متوسط ​​، قیمت تیپیکال ، Weighted Close) و همچنین بر اساس سایر شاخص ها تهیه کرد.
به عنوان مثال ، شما می توانید میانگین متحرک را برای یک اسیلاتور استفاده کنید و به این ترتیب یک خط سیگنال AO اضافی داشته باشید. رسم نشانگر AO اجباری است و پس از کشیدن ، میانگین متحرک را روی آن اعمال کنید. در ساختار MM ، گزینه “Previous Indicator’s Data” را در قسمت “Apply to” انتخاب کنید.
اگر «داده های اندیکاتور اول» را انتخاب کنید ، MM روی اولین اندیکاتور اعمال می شود و به اندیکاتور دیگری تبدیل می شود. 

انواع مختلفی برای ساخت یک اندیکاتور وجود دارد:

  • Close- براساس قیمت بسته شده 
  • Open-براساس قیمت باز شده 
  • High- براساس ماکزیمم موجود
  • Low- براساس مینیمم موجود
  • قیمت متوسط (HL/2): بر اساس قیمت متوسط: (بالا + پایین) / 2
  • قیمت تیپیکال (HLC/3): بر اساس قیمت نمونه: (بالا + پایین +قیمت بسته شده) / 3
  • HLCC/4) Weighted Close)-براساس متوسط قیمت بسته شدن سنگین : (Low+ High 
  • + 2* قیمت بسته شده) / 4.

داده های اندیکاتور اول – براساس مقادیری که برای اولین بار روی اندیکاتور اعمال شد. گزینه استفاده از داده های اندیکاتور اول فقط برای اندیکاتورها در یک پنجره ثانویه در دسترس خواهد بود زیرا در پنجره اصلی، اندیکاتور اصلی، قیمت است.

داده های اندیکاتور قبلی – براساس مقادیر اندیکاتور قبل.

سطح اضافی نشانگر MT5 را تعیین کنید.
برای اندیکاتورهای مشخص شده ، امکان فعال سازی سطوح اضافی وجود دارد. تب “Levels” را باز کنید و روی “Add” کلیک کنید و سپس مقدار “level” یا سطح را در جدول وارد کنید.
همچنین می توانید توضیحات “سطح” را اضافه کنید.

رنگ ، اندازه و سبک سطوح را می توان مشخص کرد. برای ویرایش «سطح» ، بر روی «ویرایش» کلیک کنید. برای اندیکاتورهای استفاده شده در نمودار قیمت ، سطوح  با افزودن مقادیر اندیکاتور و سطح مشخص شده ، ترسیم می شوند. برای اندیکاتورهایی که در یک پنجره ثانویه رسم شده اند ، «سطوح» از طریق مقدار مشخص شده در مقیاس عمودی ، به عنوان خطوط افقی رسم می شوند.

تنظیمات نمایش MT5

نمایش اندیکاتور برای دوره های زمانی مختلف می تواند در تب “Visualization” تعیین شوند. اندیکاتور فقط برای چارچوب های زمانی مشخص نشان داده می شود که این شرایط برای اندیکاتوری که تنها برای یک بازه زمانی خاص در نظر گرفته می شود، مناسب است. گزینه “Show in the Data Window” به شما امکان می دهد اطلاعات اندیکاتور نمایش داده شده در پنجره داده را مدیریت کنید.

ترکیب بهترین اندیکاتور های فارکس

اندیکاتورهای فارکس برای راهنمایی ما در انجام معاملات گزینه های عالی هستند اما اگر بخواهید معاملات خود را به صورت خودکار انجام دهید و اجازه دهید که متاتریدر کار شما را انجام دهد، نمی توانید از اندیکاتورها استفاده خاصی بکنید. شاخص های متاتریدر منطق معاملاتی ندارند.
در اینجاست که Expert Advisor وارد عمل می شوند.

ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما امکان می دهند ربات های فارکس را برنامه ریزی و تهیه کنید. به شما پیشنهاد می دهیم که به جای صرف ساعت ها کدگذاری ، آزمایش ، تغییر و بهینه سازی ربات های خود ، از ابزار Robo-Advisor استفاده کنید. این ابزار به آنالیز، تست و ساخت استراتژی های شما کمک می کند.
همچنین به شما امکان می دهد این استراتژی ها را در اختیار Expert Advisor ها قرار دهید تا بتوانید معاملات خود را در Metatrader به صورت خودکار انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *