همان طور که می دانید، تحلیل تکنیکال، مطالعه قیمت ها به منظور شناخت جهت حرکت بازار است که منجر به مشخص شدن نقطه ورود و استاپ لاس در معاملات می شود.غالباً معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ای که تحلیل تکنیکال را باور دارند، گروهی که معتقدند این یک دانش و تحلیل شخصی است و دسته‌ی دیگر کسانی هستند که این تحلیل را یک ابزار بی ارزش برای تحلیل بازار می‌دانند.

 در نمودارهای کندل استیک، می توان از الگوهای مختلفی جهت تحلیل نمودارها استفاده کرد که تنها محدود به تحلیل های تکنیکال فارکس نیستند.
نمودارهای کندل استیک به دلیل اطلاعات وسیعی که در زمینه معاملات در اختیار افراد می‌گذارد و همچنین سادگی در تفسیر دیتاها، طرفداران زیادی دارد.
قبل از اینکه مثالی از چگونگی استفاده الگوی تحلیل تکنیکال را در نمودار کندل استیک بررسی کنیم، بهتر است با عناوینی مانند کندل صعودی و نزولی آشنا شویم.

اگر در پلتفرم متاتریدر خود به بررسی شرایط در بازه زمانی روزانه می پردازید، نشان دهنده ارزش معاملات شما در یک روز معاملاتی است  که اطلاعات مفید تکنیکال دیگری را از جمله موارد زیر را برای شما فراهم می آورد:

  •  سطح بالا و پایین قیمت ، تحلیلگر فارکس را از بالاترین و پایین ترین قیمت روز بازار، در معاملات مورد نظر آگاه می کند.
  • کندل فروشنده یا نزولی که با رنگ مشکی نمایش داده شده است (بعضی اوقات به رنگ قرمز نشان داده می شود) تحلیلگر را از سود در معاملات روزانه خود مطلع می کند. در این کندل، قیمتی که معامله با آن بسته می شود کمتر از قیمتی است که با آن باز می شود. 
  • کندل خریدار یا صعودی، که به رنگ سفید و یا سبز نشان داده می شود، به تحلیل گر نشان می دهد که خریداران توانسته اند در بازار معاملات پیروز شوند زیرا سطح قیمتی که معامله با آن بسته می شود بالاتر از قیمتی است که معامله با آن باز می شود. 

یک تحلیلگر تکنیکال از این اطلاعات به همراه سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال که در ادامه از آنها حرف میزنیم ، استفاده می کند تا شروع به ساختن “تصویر معاملاتی” از وضعیت بازار و سناریوهای احتمالی اتفاقات بعدی کند. برای مثال :

  1. اگر بعد از کندل فروشنده، کندل بعدی قیمت جدید کمتری را نشان دهد، به معنای این است که فروشندگان بازار همچنان به فروش خود ادامه می دهند. چنین وضعیتی باعث می شود تا برخی از معامله گران شروع به فروش کنند یا همچنان در وضعیت فروش باقی بمانند.
  2. اگر بعد از یک کندل خریدار، کندل بعدی، قیمت جدید بالاتری را نشان دهد، نشان دهنده تمایل خریداران به ادامه خرید است. این وضعیت باعث می شود تا برخی از معامله گران شروع به خرید کنند و یا همچنان به خرید خود ادامه دهند. 

تحلیل گران از اطلاعات مختلفی جهت تحلیل نمودارهای کندل استیک استفاده می کنند. یکی از این الگوهای تحلیل تکنیکال شوتینگ استار نام دارد. 

الگوی تحلیل تکنیکال شوتینگ استار سیگنالی نزولی است که نشان دهنده احتمال بالایی در نزولی شدن روند بازار است.  در این الگوی تحلیلی، خریداران، بازار را به سمت قیمت های بالاتری سوق می دهند اما نمی توانند بازار را روی این قیمت ها ثابت نگه دارند.
برخی خریداران، معاملات خود را به قید وثیقه می خرند که همین امر باعث افت قیمت ها در بازار می شود و فروشندگان بیشتری را وارد بازار می کند.

آیا می دانستید که بازارهای بزرگ جهانی به معامله گران ورژنی از متاتریدر را پیشنهاد می دهند که می تواند توانایی های تجاری معامله گران را افزایش دهد؟ اکنون می توانید با استفاده از متاتریدر 4 و متاتریدر 5 به همراه ورژن پیشرفته آن ازامکاناتی مانند قابلیت یکپارچه سازی ماتریکس که به کاربر امکان مشاهده و مقایسه جفت ارزهای مختلف را در زمان معاملات می دهد ،بهره مند شوید.
همچنین با استفاده از ورژن پیشرفته متاتریدر می توانید از ویجت مینی تریدر که به شما امکان خرید و فروش را تنها در یک پنجره کوچک می دهد، استفاده کنید.
با استفاده از این پنجره می توانید ضمن انجام معاملات خود، به سایر فعالیت های خود نیز بپردازید.

سایر ابزارهای آنالیز تکنیکال که در تصمیم گیری به معامله گران کمک می کنند، کدامند؟ بیایید باهم بررسی کنیم! 

الگوهای نمودار تحلیل تکنیکال

در پلتفرم متاتریدر که در بازارهای بزرگ جهانی به صورت رایگان موجود است، طیف گسترده ای از ابزارها برای کمک به شناسایی الگوهای نمودار تحلیل تکنیکال موجود است. این ابزارهای ترسیمی عبارت اند از:

  • خطی- خط های افقی، خط های جهت دار، خطوط چرخه ای، خطوط زاویه دار
  • کانال ها- کانال های با فواصل یکسان(Equidistant)، کانال انحراف معیار، کانال رگرسیون، اندرو پیچفورک
  • گان- گان لاین، گان گرید، گان فن
  • فیبوناچی – تصحیح فیبوناچی، فیبوناچی اکستنشن، کانال فیبوناچی، بازه زمانی فیبوناچی، فیبوناچی آرک و..
  • موج الیوت – موج اصلاحی، موج موتیو

 

الگوهای نموداری زیادی برای استفاده در تحلیل تکنیکال توسط معامله گران استفاده می شوند که برخی از آنها در بازار فارکس و برخی دیگر در بازار بورس، بازده بهتری دارند. در آینده به بررسی بیشتر این الگو ها خواهیم پرداخت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *